Reclamefolder cruciaal voor verkoop van Sinterklaascadeaus

FacebookTwitterLinkedIn

Vooraleer Sinterklaas cadeautjes in de schouw zwiert, dropt hij zijn folders in 4,3 miljoen Belgische brievenbussen. En met succes: recent onderzoek toont aan dat de folder tijdens de Sinterklaasperiode nog wint aan populariteit, relevantie en impact.

Uit de recente Sinterklaasstudie van BD myShopi en marktonderzoeksbureau Profacts blijkt dat vooral 30- tot 50-jarigen de cadeautjesmarkt doen draaien in de aanloop naar Sinterklaas. Bij gezinnen met kinderen tot 12 jaar kopen 9 ouders op 10 Sinterklaascadeaus, en ook meters en peters (36%) en grootouders (29%) shoppen lustig mee. Met een cadeaubudget tussen € 50 en € 150 in bijna de helft van de gevallen mag de Belgische jeugd niet klagen, al zijn er regionale verschillen. In Vlaanderen krijgt 13% van de kinderen meer dan € 150 cadeau, en in Wallonië zelfs 21%.

94% van de ouders met kinderen t.e.m. 12 jaar leest Sinterklaasfolders en 77% noemt de folder zelfs als favoriete informatiebron voor het kopen van Sinterklaasgeschenken. Ook 28% van de ouders die geen folders ontvangen in hun brievenbus leest de Sintfolders. Ze worden – meer nog dan andere reclamefolders – gedeeld (17%) en twee weken of langer bewaard (70%). Ook bij kinderen loopt het leespercentage in de relevante doelgroep (nl. kinderen tussen 4 en 12 jaar die folders kunnen lezen) hoog op: 93% van de kinderen leest de Sintfolders en 74% maakt een verlanglijstje op basis van knipsels uit die folders. Oudere kinderen delen eveneens in de Sintvreugde: in 44% van de gezinnen waar het oudste kind ouder is dan 18 worden nog steeds Sintlijstjes gemaakt op basis van de folders. Goed nieuws dus voor retailers die geen speelgoed maar bijvoorbeeld elektronica of telecomproducten aanbieden.

Dat we op Europees vlak achterop blijven hinken wat online shoppen betreft, zien we ook tijdens de Sinterklaasperiode. De helft van de mensen die Sinterklaasgeschenken koopt doet dat enkel in een fysiek winkelpunt en slechts 10% koopt ze vooral online. Die offline trend zet zich ook in het leesgedrag verder. Alle kinderen tussen 4 en 12 jaar gaan op zoek naar cadeautjes in de papieren folders en ook 96% van hun ouders baseert zich bij het kopen op de papieren versie. 11% (kids) en 33% (ouders) lezen ook nog eens de digitale folder, die zich profileert als waardevolle aanvulling op de papieren folder. Om zowel kinderen als ouders en grootouders te bereiken en te activeren is in de eerste plaats de papieren folder cruciaal. Die wordt door alle doelgroepen het meest gelezen en activeert via het Sintlijstje tot aankopen.

Sinterklaasstudie