Ogilvy Social.Lab publiceert Social Trends Report 2023

FacebookTwitterLinkedIn

Aan het begin van dit nieuwe jaar plaatst Ogilvy Social.Lab de thema’s en trends in de kijker die de marketingindustrie de komende twaalf maanden zullen bepalen.

2022 was een tumultueus jaar, en 2023 zal niet anders zijn. Nog steeds herstellende van de covid-19 pandemie, staan we voor een periode van economische onrust en hevige maatschappelijke veranderingen. In deze gespannen context maken consumenten steeds meer afwegingen, zijn adverteerders extra voorzichtig en is de concurrentie om aandacht intens.

Om zich voor te bereiden en beter in te spelen op deze sterk veranderende situatie heeft Ogilvy Social.Lab het landschap bestudeerd. Vanuit 3 sectorspecifieke lenzen (content & channels, connected commerce en influence & creators) heeft het agentschap 15 subtrends geïdentificeerd die in lijn zijn met haar business strategie en met wat er zich afspeelt in de digitale reclamesfeer.

Content & Channels: Voorbij de standaardregels

De eerste lens werpt een blik op contenttrends en hoe het vertrouwde landschap van traditionele kanalen en standaardregels is vervangen door de overweldigende populariteit van TikTok. Daarnaast lijkt 2023 ook een cruciaal jaar te worden voor AI-aangedreven content en immersive formats.

Connected commerce: Een nieuwe kijk op social commerce

Social commerce vlakte zonder twijfel af in 2022, mede door het gebrek aan vertrouwen, onhandige functies en matig presterende besturingssystemen. In 2023 is het echter tijd om de basisprincipes te herzien en het begrip connected commerce te verkennen. Dit houdt in dat het speelveld wordt uitgebreid en merken zich meer richten op het ontdekt worden en het aantal entry points vergroten. Marktplaatsen zijn ook in het nieuwe jaar de beste match om de deal te sluiten.

Influence & creators: Een vernieuwd speelveld

Na een wereldwijd marktaandeel van 16,4 miljard dollar vorig jaar is influencer marketing ook in 2023 here to stay. Terwijl TikTok het concept revolutioneert en er steeds meer functies worden toegevoegd aan bestaande platforms, zullen nieuwe vormen van influencer engagement en content blijven ontstaan. Zelfs strikt gereguleerde industrieën, zoals de gezondheidssector en overheidsinstellingen, zouden deze ruimte moeten verkennen om met hun publiek te communiceren en vertrouwen (opnieuw) op te bouwen.

Het volledige rapport kan je hier raadplegen.