Ogilvy Social.Lab neemt de opleving van communities op sociale media onder de loep

FacebookTwitterLinkedIn

Op het moment dat sociale mediaplatformen ontstonden, moesten marketeers zelden investeren in betaalde media om hun klanten te bereiken. Als je merk een actieve community had, dan waren het engagement en de interacties op je pagina waarschijnlijk vrij hoog.

Maar met de huidige algoritmen die het bereik van betaalde media beperken tot 1-5% van de volgers van een pagina, lijkt het tijdperk van organische content nu echt voorbij. Zelfs als je een omvangrijke brand community hebt en je wilt specifieke publiekssegmenten bereiken, is investeren in betaalde media vanzelfsprekend.

Dus wat betekenen communities vandaag nog voor een merk? De voorbije jaren zijn sociale netwerken synoniem geworden met een overaanbod aan informatie, wantrouwen en een giftige omgeving. In die context hebben communities een onbetwistbare toegevoegde waarde voor hun leden. Ze brengen hen in contact met mensen die dezelfde ideeën, waarden of interesses delen en stimuleren individuele, relevante en zinvolle relaties. Hoewel ze op korte termijn misschien niet aan alle bedrijfsdoelstellingen voldoen, kunnen ze op lange termijn wel nuttig zijn en een nuttige aanvulling vormen voor je digitale marketingstrategie. Bijvoorbeeld door je te helpen de reputatie van je merk te verbeteren, meer te weten te komen over de voorkeuren en noden van je consumenten, loyaliteit op te bouwen, of met hen samen te werken via crowdsourcing.

Er is ook een kleine maar groeiende groep platformen die zich focust op communities die inspelen op de vraag van het publiek naar meer persoonlijke en relevante inhoud. Denk maar aan Patreon, Discord, Onlyfans, Strava, Clubhouse, Twitch en Substack.

Of u nu uw eigen brand community wilt opbouwen of wilt verderbouwen op bestaande communities, de nieuwe Red Paper van Ogilvy Social.Lab analyseert wat een community op sociale netwerken succesvol maakt, gaat dieper in op de voordelen ervan en ontleedt in detail de nieuwe bedrijfsmodellen van opkomende community-georiënteerde platforms.

Lees de volledige Red Paper voor meer informatie.