MediaXim: Reclame-investeringen 2013 Q2 – 2012 Q2 en 2013 S1 – 2012 S1

FacebookTwitterLinkedIn

Het bijgevoegd document bevat een overzicht van de reclame-investeringen 2013 Q2 – 2012 Q3 en 2013 S1 – 2012 S1, op nationaal vlak en met een opdeling tussen Noord en Zuid.

 

Reclame-investeringen 2013Q2 – 2012 Q2 (Nationaal)

Uit de AdQlik-page van MediaXim MDB lezen we dat de reclame-investeringen in het 2de kwartaal van 2013 gestegen zijn met 0,60% t.o.v. 2012 (936.759.016,33 € tegenover 931.170.840,89 €). Op nationaal vlak zien we dat de dalende trend bij Magazines  (-6,05%), Free Press (-14,56%) en Nationale Televisie
(-0,88%) blijft. Regionale Televisie krijgt zware klappen waarbij de investeringen met bijna een derde achteruitgaan. Er valt wel een groei te noteren voor 5 andere mediumtypes waarbij Daily Press een opvallende plaats heeft. De sterkste stijgers zijn: Cinema (+28,13%), Daily Press (6,58%), Internet (+5,53%). De mediumtypes Radio (+4,37%) en Outdoor (+0,38%) kennen een lichte vooruitgang.  

 

Reclame-investeringen 2013 Q2 – 2012 Q2 (Noord – Zuid)

Bij een vergelijking tussen Noord en Zuid blijkt dat het Zuiden (+3,02%) betere resultaten haalt dan het Noorden (-0,92%). In de vergelijking tussen het 1ste kwartaal van het huidige jaar en het vorige jaar kenden beide landsdelen nog een verlies.
De winst in het Zuiden wordt grotendeels gemaakt door de vooruitgang in Daily Press (+12,62%) en Nationale Televisie (+3,00%). De daling bij Magazines, Free Press en Regionale Televisie is in Wallonië ook niet zo sterk als in Vlaanderen.
In het Noorden kennen alleen Internet, Outdoor en Radio positievere cijfers t.o.v. het Zuiden. 

 

Reclame-investeringen 2013 S1 – 2012 S1 (Nationaal)

De uitgaven voor reclame zijn in het eerste halfjaar van 2013 met 0,81% gedaald t.o.v. het eerste semester van 2012 (1.769.338.957,13 € tegenover 1.783.787.059,29 €).
Enkel Cinema (+32,95%) neemt een hoge vlucht en Daily Press kent ook nog een lichte vooruitgang (+1,95%).
Buiten de stabiliteit van Radio (+0,95%) en Nationale Televisie (+0,26%) kennen alle andere mediumtypes een (stevig) verlies. 

 

Reclame-investeringen 2013 S1 – 2012 S1 (Noord – Zuid)

Bij een opdeling tussen Noord en Zuid zijn de gegevens over een halfjaar gunstiger voor het Zuiden (+0,38%) dan het Noorden (-1,57%).
De lagere cijfers voor het Noorden zijn te wijten aan de zware achteruitgang bij Free Press, Magazines & Regionale Televisie en aan de lichte daling bij Daily Press, Nationale Televisie en Outdoor. De positieve cijfers bij Cinema, Internet en Radio kunnen dit verlies niet compenseren.
De reden waarom het Zuiden wel boven het nulpunt komt, zijn de gunstige resultaten bij Daily Press, Nationale Televisie en Cinema. De daling van de investeringen in Magazines en Free Press zijn ook niet zo sterk als in het Noorden.