Impact van huis-aan-huis reclame als activatiemedium

FacebookTwitterLinkedIn

Heeft u vanavond 18 minuutjes tijd? Straks haalt u net als miljoenen andere Belgen weer de reclamefolders uit de brievenbus om ze vervolgens zo`n 18 minuten lang te door te nemen. Ook aanhangers van de digitale folder doen er gemiddeld 15 minuten over om de reclame tot zich te nemen. Dat – en nog veel meer – blijkt uit de nieuwe studie van onderzoeksbureau GfK over de impact van de papieren reclamefolder en andere (digitale) activatiemedia.

 

De nieuwe studie van GfK, in opdracht van BD myShopi, geeft aan hoe de reclamefolder erin slaagt om de nummer 1 positie van meest gewaardeerd reclamemedium te behouden te midden van een hele resem bestaande én nieuwe activatiemedia. Wat meteen opvalt is dat de folder naast een immens bereik (4,3 miljoen Belgische gezinnen) ook een aanzienlijk leespercentage kent: maar liefst 85% leest bijna wekelijks de reclamefolders die in de bus vallen. Reken daarbij dat gemiddeld 2 personen per gezin de folders doorbladeren en het effectieve bereik ligt plots nog een stuk hoger. De Belg heeft duidelijk niet alleen een baksteen maar ook een brievenbus in zijn maag.

 

En… actie!

 

Adverteerders zoeken uiteraard niet enkel naar het medium met het hoogste bereik, maar streven vooral naar een optimale activatie van de consument. Ook daarop scoort de folder goed. Zo`n 59% van de ondervraagden geeft aan effectief te worden aangezet tot het aankopen van producten die de revue passeren in de folders. Ook voor online shops ligt hier nog heel wat potentieel, want 65% van de Belgen zonder anti-reclamesticker wil graag minstens 1 keer per maand een folder van E-shops ontvangen.

 

Papier en digitaal zijn bondgenoten

 

Uit de studie blijkt dat digitale kanalen en papieren folders in geen geval concurrenten maar eerder bondgenoten zijn bij het activeren van de consument. Die gaat nu eenmaal via de meest uiteenlopende kanalen op zoek naar informatie en inspiratie, dus je kan als retailer of merk maar beter op beide fronten actief zijn. Zo`n 60% van de ondervraagden geeft overigens aan de folders zowel op papier als online te lezen. De voorkeur blijft wel duidelijk gaan naar papier.

 

De impact van staaltjes en kortingsbonnen

 

Naast reclamefolders ziet de Belgische consumentook graag staaltjes en kortingsbonnen in de bus vallen, en ze zetten ons bovendien aan tot actie. Uit de studie blijkt hoe 3 op 4 Belgen meer geneigd zijn om een product aan te kopen waarvan ze een staaltje hebben kunnen testen. Coupons en cashbacks worden dan weer door 9 op 10 gebruikers aangewend om kortingen op vertrouwde producten te krijgen en door 56% om nieuwe producten uit te proberen.

 

Dat kortingen nog steeds activeren bewijst BD myShopi met haar app en website myShopi. Vorig jaar werd zo maar eventjes € 4.456.780 terugbetaald aan consumenten via cashbacks van tal van merken en retailers. De Belg laat zich dus maar wat graag inspireren en activeren, zowel online als via de brievenbus.