Het Deloitte Global Marketing Trends Report van 2023 tekent opportuniteiten in onzekere tijden uit

FacebookTwitterLinkedIn

Via enquêtes en gesprekken met meer dan 1.000 C-suite executives biedt het Global Marketing Trends-rapport 2023 van Deloitte een leidraad bij de onzekerheden waarmee bedrijfsleiders te maken kunnen krijgen. Het rapport richt zich op vier onderwerpen: financiële onzekerheid, duurzaamheid, creativiteit en technische trends om in de gaten te houden.

Dit zijn enkele belangrijke aanbevelingen die marketeers kunnen overwegen om 2023 mee in te zetten:

  • Investeer in digitale technologieën, platforms, nieuwe markten en customerpersonalisatie.
  • Verbeter de inspanningen op het gebied van duurzaamheid binnen interne marketingpraktijken en ga verbintenissen op de lange termijn aan.
  • Geef ruimte aan creativiteit door de volledige organisatie erbij te betrekken.
  • Overweeg om de basis te leggen voor de adoptie van het metaverse of blockchain.

Methodologie

De executive enquête Global Marketing Trends 2023 ondervroeg 1.015 C-suite executives van internationale bedrijven in de Verenigde Staten (50%), het Verenigd Koninkrijk (10%), Zwitserland (10%), Japan (10%), het Midden-Oosten (10%) en Australië (10%) in juli 2022. Afzonderlijk werden 23 executive interviews gehouden in september en oktober 2022. Deze executives vervullen momenteel marketingfuncties.

Key takeaways

Merken reageren op de economische instabiliteit door te investeren. CMO’s identificeerden hun top drie prioriteiten ingeval van een mogelijke economische neergang:

  • Versnellen van de overstap naar nieuwe digitale technologieën of platforms (Metaverse, AI, sociale platforms, AR en digitale valuta).
  • Uitbreiden naar nieuwe markten, segmenten of regio’s.
  • Implementatie van systemen of algoritmen die customerpersonalisatie verbeteren.

CMO’s stimuleren groei door intern inspanningen te doen met het oog op duurzaamheid: naarmate de bezorgdheid van consumenten over duurzaamheidskwesties toeneemt, concentreren de ondervraagde merken hun inspanningen meer op het versterken van hun eigen interne duurzaamheidspraktijken.

De merken geven aan welke hun top drie prioriteiten voor duurzaamheidsinspanningen dit jaar zijn:

  • Verbetering van de duurzaamheid van interne marketingpraktijken (51%).
  • Promotie van een duurzamer aanbod van producten en diensten (47%).
  • Aangaan van duurzaamheidsverbintenissen op de lange termijn (bijv. “… tegen 2030 zal onze organisatie …”) (45%).

Creativiteit als een motor voor groei: zoals opgemerkt in de studie Creative Business Transformation uit 2022, ontwikkeld in samenwerking met Deloitte Digital en Cannes Lions, is er een groeiende creativiteitskloof door een daling in creatief leiderschap in de C-suite en afnemende creativiteitsskills onder CMO’s en hun marketingtalent. 2023 kan een kans bieden voor individuele merken om boven de concurrentie uit te stijgen door meer ruimte te geven aan creativiteit. Onderzoek toont aan dat snelgroeiende merken (zijnde merken met een jaarlijkse omzetgroei van 10% of meer) meer geneigd zijn dan hun tegenhangers met een negatieve groei om de mindset en processen te implementeren die de creativiteit stimuleren.

CMO’s kunnen de volgende strategieën overwegen om de creatieve leider van hun eigen organisatie te worden: Herdefinieer wat creativiteit te bieden heeft, betrek de volledige organisatie erbij en inspireer de organisatie om anders te denken.

Opkomende technologieën om in de gaten te houden. Marketeers noemden de toptrends van 2023:

  • Metaverse: ongeveer 80% van de ondervraagde marketingmanagers in de sectoren energie, resources en industrie (ER&I) en life sciences en gezondheidszorg (LS&HC) gaat binnen de komende twee jaar richting het metaverse neigen.
  • Digitale valuta: 41% van de ondervraagde CMO’s is van plan om hun advertentiestrategie in de komende 12 maanden te ondersteunen met blockchain.