De overeenkomst aangaande online reclame gezien door de consumenten

FacebookTwitterLinkedIn

In april en mei heeft Space een tweede online enquête laten uitvoeren met betrekking tot een reeks « veelgestelde vragen » over online en offline media. Onderwerpen: de beoordeling door de respondenten van de online-reclameformaten en hun houding ten aanzien van hun persoonsgebonden gegevens. De consument blijkt kritisch te zijn, soms incoherent maar ook steeds veeleisend.

 

• De resultaten uit de evaluatie van reclamevormen op mobiele dragers tonen een zeer negatieve beoordeling van alle boodschappen die de surfervaring onderbreken, zoals onlinevideo`s en « splash pages » die zich over het hele scherm vertonen bij het openen van een website.

• Voor elk formaat dat we opnamen in deze test ligt de score lager op de mobiele dragers dan op de computer.

• Onafhankelijk van het profiel van de respondenten lopen de tendensen gelijk: wat goed aanvaard wordt, wordt door iedereen goedgekeurd en wat verworpen wordt, wordt tevens slecht beoordeeld door alle profielen.

• De – kleine minderheid van – individuen die verklaren geen enkel probleem te hebben aangaande het online gebruik van hun persoonsgebonden gegevens zijn ook het meest tolerant voor online reclame voor zover deze niet opdringerig is.

• De gevoeligheden aangaande de persoonsgebonden gegevens vertonen soms contrasten: het feit dat merken deze gegevens verzamelen, baart de respondenten zorgen maar schrikt ze niet af. En slechts enkelen beschermen zich tegen de datavergaring op hun computer door bijvoorbeeld de cookies beperkte toegang te geven.