De CIM cijfers bevestigen de onklopbare mediakracht Free Press

FacebookTwitterLinkedIn

De mooie resultaten van de laatste CIM-golf bevestigen de kracht van de gratis regionale pers.
Streekkrant, Proximag en Vlan, de titels die hernomen worden in de fiche GRP NL en PRG FR van de bereikstudie van het CIM (print+digital), vertegenwoordigen nog steeds het grootste aantal lezers laatste periode van het CIM door hun wekelijks bereik van 5.086.170 lezers. Op een jaar boeken de huis-aan-huis kranten een vooruitgang van meer dan +3.2%!

 

Na een vooruitgang van meer dan +1.2% bij de vorige golf, laat de meest recente studie opnieuw een stijging van +2% zien van het gecumuleerde bereik van de titels. “Niet enkel blijft de GRP een op twee Belgen bereiken, maar onze titels hebben daarenboven in een jaar 164.586 nieuwe lezers voor zich kunnen winnen.» legt Eric Schonbrodt, voorzitter van Free Press, uit. « Onze huis-aan-huis-bladen worden wekelijks door 52,9% van de Belgische bevolking gelezen, aangetrokken door de lokale actualiteit van hun gemeenschap, aanbiedingen in hun eigen wijk en de vele promoties van de winkels om de hoek. Deze uitstekende bereiksresultaten zijn de oogst van het werk van de uitgevers om zowel hun product, hun journalistiek als hun distributie te blijven verbeteren.”

 

Bovendien zijn de lezers steeds meer gehecht aan hun gratis regionale pers: de GRP-bladen tellen meer dan 4 miljoen trouwe lezers. Het is bekend dat de GRP vooral de main shoppers bereikt. In deze nieuwe golf van het CIM zijn dat er 3.543.300, dat betekent een groei van 3.3% ten opzicht van de vorige golf. “Dol op kortingsbonnen en aanbiedingen, het profiel van onze lezers blijft een vaste waarde voor onze adverteerders. Het aantal ingeleverde coupons en promoties blijft onklopbaar op de reclamemarkt. Geen enkel ander medium kan zich verheugen in zo`n ROI op het punt van aankoop! Ons impactvolle medium is daarmee een betrouwbare aanvulling op massamedia als TV, radio of affichage.” vertrouwt Eric Schonbrodt ons toe.

 

Van de kant van de zondagse perstitels, 7Dimanche en De Zondag, is er ook alleen maar goed nieuws: samen bereiken zij elke zondag 2.228.710 lezers, dat is 23,2% van het Belgische lezerspubliek. Ten opzichte van de vorige golf is dat een toename van +2,2% van het bereik. In de winkels die zondag open zijn, en dan vooral de bakkers, bestaat het lezerspubliek van 7Dimanche en De Zondag uit volwassen lezers, verantwoordelijk voor de aankopen (1.455.200 lezers) en met een hoger dan gemiddeld inkomen (SG 1-4 = 1.114.00 lezers).

 

Tenslotte, een woordje over Metro waarvan de Nederlandstalige en Franstalige versies zo`n 832.810 lezers (waarvan 501.210 Main Shoppers) bereiken, wat een vooruitgang van +2% betekent. De titel staat sterk bij de 15 tot 44 j. (63.4% van de lezers zijn in die leeftijdscategorie) alsook in de sociale groepen 1 tot 4 (62.9% van de lezers).
Kortom: met hun resultaten print+PDF+App, blijven de titels van Free Press een sterk medium met een grote impact vooral op de Main Shoppers en zorgen zo voor een mooie conversie naar de winkels.