De Belgische dagbladen worden steeds meer multiplatform

FacebookTwitterLinkedIn

Het CIM heeft vandaag de cijfers beschikbaar gesteld van de betaalde oplage (print en digitaal) voor het volledige jaar 2014. Samen met de CIM webtrafiek is het dus mogelijk een globaal beeld te schetsen van de evolutie van de Belgische nieuwsmedia.

 

In het algemeen is er nog steeds een daling van 1,9 % van de betaalde verspreiding, maar daaraan lijkt stilaan een halt te zijn toegeroepen. Mede door de spectaculaire stijging van de “exclusief digitale” aankopen is er voor 4 van de 6 titels in het Noorden zelfs een positieve evolutie op te tekenen. Het gros van de lezers verkiest evenwel nog steeds de papieren krant (die vaak ook nog gekoppeld is aan een digitale versie die in de prijs is inbegrepen). In totaal worden er in België dagelijks 1,18 miljoen exemplaren verkocht.

 

Daartegenover staat een substantiële stijging van de trafiek van de websites met 29,5 %. Verschillende redenen kunnen deze evolutie verklaren. Door de opkomst van de smartphone zijn steeds meer mensen in staat om zich mobiel met het internet te connecteren. Zij kunnen dus meerdere browsers gebruiken in hun zoektocht naar nieuws. De newsbrands profileren zich ook steeds meer als “live” medium, waardoor er meerdere contacten kunnen plaatsvinden. En tot slot kunnen het nieuwe gebruikers zijn die de weg vinden naar de dagbladwebsites. De laagdrempelige toegang tot hun content via de websites en sociale media is voor newsbrands immers een belangrijke
middel in de verovering van nieuwe doelgroepen. Het is de basis voor een (vertrouwens)relatie met het nieuwsmerk en de eerste stap in de conversie naar betaalde content.

 

De papieren krant blijft dus de hoeksteen van het newsbrands bereik, maar het is duidelijk dat de Belgen ook steeds meer de weg vinden naar de digitale platformen om hun krant – al dan niet betalend – te consumeren.