CEO Media Ranking 2011: uitstraling & reputatie van Belgische ceo`s in 2011

FacebookTwitterLinkedIn

Communicatiebureau FINN en Auxipress onderzochten de uitstraling en de reputatie van zo’n 35 ‘Belgische` CEO’s in de Belgische media in 2011. Met dit onderzoek wouden ze nagaan in welke mate de berichtgeving over de CEO`s bijdroeg aan het imago van het bedrijf.

Jean Luc Dehaene (965) & Pierre Mariani (739) van Dexia waren kampioen in het aantal vermeldingen. Daarna volgen Didier Bellens (620), Mark Coucke (584) en ouderdomsdeken Albert Frère (488). Inhoudelijk was 2011 geen goed jaar voor Belgische CEO`s in de pers: het ging slecht met de economie, en weinig CEO`s slaagden erin om het slechte economische klimaat te overstijgen.

Twee uitzonderingen vallen op: Duco Sickinghe, de topman van Telenet, zette niet alleen goede resultaten neer met zijn bedrijf, maar werd door de pers ook heel vaak aan het woord gelaten na de dood van Steve Jobs. Sickinghe werkte in de jaren `90 nog samen met Steve Jobs bij computerbouwer NeXt. En ook voor Wouter Torfs was het een grand cru-jaar in de media, zegt managing partner Kristien Vermoesen van FINN: “Torfs werd in het voorjaar uitgeroepen tot ‘Beste Werkgever van België` en zette dat kundig om in een jaar lang strategische media-aandacht. Torfs slaagde er wonderwel in om het gebruikelijke businessverhaal te overstijgen en zowaar een boodschap over bedrijfswaarden mee te geven. Torfs was dit jaar geen CEO, maar een goeroe.` Torfs werd vaak geassocieerd met woorden met als medewerkers, personeel, werknemers, baas, stress en mindfulness.

Volgens Vermoesen blijkt uit het rapport dat CEO`s meer aandacht zouden moeten besteden aan mediarelaties: “Wie de artikels over CEO`s leest, moet bijna concluderen dat hun bedrijven puur winstgedreven machines zijn. Terwijl de Generation Y net heel veel belang hecht aan een duurzame werkomgeving, die hun waarden belichaamt. CEO`s zouden meer naar buiten moeten komen als de belichaming van de waarden van hun bedrijf.”