België telt 7,1 miljoen internauten die gemiddeld 13,6 uur per week op het internet surfen. Het online surfen zit duidelijk in de lift en vervangt meer en meer de traditionale media. In vergelijking met twee jaar geleden kijken de Belgen steeds minder tv, luisteren ze minder naar de radio en lezen ze minder kranten en magazines. Bij 16- tot 45-jarigen is het internet zelfs het belangrijkste medium geworden. Dat blijkt uit het eerste onderdeel van het Mediascope Europe onderzoek van IAB, de beroepsvereniging voor digitale reclame. Mediascope Europe is hét Europese onderzoek over het mediagebruik. Meer dan 50.000 respondenten uit Europa (waarvan 1.500 Belgische respondenten) namen in februari aan dit online onderzoek deel.
Belgen brengen gemiddeld 13,6 uur per week op het internet door. Dit is een stijging van 5% in vergelijking met 2010. Er zijn ook 17% meer Belgen op het internet te vinden in vergelijking met twee jaar geleden: 7,1 miljoen Belgen, of 81% van de volwassen Belgische bevolking, surfen op het wereldwijde web. Het aantal Europese internauten wordt geraamd op 427 miljoen of bijna twee derde van de volwassen bevolking (65%). Hun gemiddelde online tijdsbesteding ligt met 14,8 uur per week iets hoger dan het Belgische gemiddelde.
Patrick Marck, general manager van IAB Belgium: Nieuwssites worden dagdagelijks het drukst bezocht door Belgen (37%) op de voet gevolgd door social media sites (36%). De top drie wordt vervolledigd door bank- en verzekeringssites (15%). De Belg gaat vooral het internet op voor ontspanning. Online videoclips bekijken, en muziek beluisteren worden op de voet gevolgd door het online bekijken van live events en films.
Internetconsumptie wint aan belang ten opzichte van de traditionele mediaconsumptie
Naast de online mediaconsumptie onderzocht IAB Belgium eveneens hoeveel tijd we besteden aan andere media zoals tv, radio, kranten en magazines. Uit de resultaten blijkt dat Belgen minder tijd besteden aan deze kanalen in vergelijking met 2010. De Belgen luisteren gemiddeld 15,6 uur per week naar de radio, een daling van 9%. Ook het aantal radioluisteraars neemt in dezelfde periode af. Op de tweede plaats qua bestede mediatijd volgt tv` met 15 uur per week (een daling met 3% tegenover 2010).
Kranten en magazines worden een pak minder gelezen in vergelijking met twee jaar terug: minder dan 2 op 3 Belgen (65%) leest een krant of magazine. Dit is een daling met respectievelijk 14 (krant) en 15% (magazines). Wekelijks spenderen we zo 4,5 uur (-13%) aan het lezen van kranten en 3,8 uur (-5%) aan het lezen van magazines.
Traditionele media verschuiven zich in een hoog tempo naar online. Uit het Mediascope Europe onderzoek blijkt dat Belgen minder tijd doorbrengen met het lezen van een krant of magazine, met tv-kijken of met het luisteren naar de radio. Daarentegen zien we dat 9 op 10 Belgische internetgebruikers nieuwssites bezoekt, 55% online naar tv kijkt en bijna 6 op 10 Belgische internetgebruikers (59%) online naar de radio luistert. Dat is respectievelijk 12, 3 en 42% meer als in 2010. Voor adverteerders biedt dit mogelijkheden om beide media in elkaar te laten overvloeien, besluit Patrick Marck.
Methodologie
De Mediascope Europe studie werd voor het eerst gehouden in 2003. De studie meet de mediaconsumptie patronen op het gebied van online media, radio, tv, kranten en tijdschriften. Deze editie onderzocht het online gebruik op verschillende devices zoals computer, mobile, tablets en game consoles. Meer dan 50.000 respondenten uit 28 Europese landen (Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, België, Nederland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Polen, Portugal, Rusland, Zwitserland, Turkije, Oostenrijk, Bulgarije, Kroatië, Tsjechië, Finland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Roemenië, Servië, Slowakije, Slovenië en Oekraïne) werden in februari 2012 online ondervraagd.
Over IAB
Het Interactive Advertising Bureau Belgium (IAB Belgium) gelooft dat de toekomst van de reclame digitaal is. Samen met alle actoren werkt IAB dan ook aan de groei van de interactieve marketing markt.
IAB brengt als beroepsvereniging alle actoren binnen de digitale en interactieve communicatiemarkt (internet, interactieve digitale televisie, mobile marketing,…) in België samen. Het vertegenwoordigt de belangen van meer dan 200 adverteerders, uitgevers, aankoopcentrales van mediaruimte, agentschappen en andere dienstverleners van de informatiemaatschappij.
IAB reguleert de markt, inspireert met onderzoek, seminaries en cases, en leidt marketeers op tot digitale experten.
Op Belgisch niveau is IAB lid van de Raad voor de Reclame en onderschrijft zo de gedragsregels over reclame alsook de klachtenbemiddeling via de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP). IAB Belgium is tevens lid van IAB Europe, de overkoepelende Europese organisatie die 25 nationale IAB`s en in totaal 5.500 Europese marktspelers vertegenwoordigt.