Eveline De Ridder stelt haar boek ‘Communiceren als het (nog niet) brandt’ voor

FacebookTwitterLinkedIn

Maandagavond 19 september werd in het “neofuturistische” Havenhuis in Antwerpen het boek “Communiceren als het (nog niet) brandt” van Eveline De Ridder, een boek over crisiscommunicatie, officieel voorgesteld.

Een niet toevallig gekozen locatie want vooraleer architecte Zaha Hadid er haar tanden inzette, was het Havenhuis een oude brandweerkazerne. Men moest er dus vaak uitrukken voor een uitslaande brand. Bovendien was er heel wat controverse rond de bouw. Niet iedereen was even overtuigd bij aanvang ervan, terwijl het nu wordt gezien als een nieuw icoon. De perceptie rond het gebouw draaide helemaal.

En dat brengt ons bij de kern van het boek. Het belang van perceptie en hoe daar mee om te gaan. Wetende dat ons maatschappijbeeld heel snel is geëvolueerd. Wat 20 jaar geleden de gewoonste zaak van de wereld was of met een monkellachje werd weggelachen, kan vandaag een echte storm veroorzaken. En dat heeft niet alleen te maken met de brandversneller die sociale media zijn. Het komt ook door de polarisatie in de maatschappij en hoe alles in een “wij” en “zij” kamp wordt opgedeeld.

Eveline De Ridder (Whyte Corporate Affairs) ondervond aan den lijve hoe die veranderde maatschappij en de wakkere burger het haar klanten ineens een stuk moeilijker maakten: #MeToo, racisme, milieuproblematieken, dierenwelzijn, het verkrijgen van vergunningen… Nochtans voert Eveline De Ridder in haar boek geen links of rechts pleidooi en ook geen pleidooi van voor of tegen. Wat ze wel doet, is aan bedrijven duidelijk maken wat er echt aan de hand is en hoe ze daar in hun bedrijfscommunicatie moeten mee omgaan.

Crisiscommunicatie is niet alleen moeilijker maar vooral nog belangrijker geworden. Hoe ga je als bedrijf om met de pers? Aanvallen of verdedigen? In coalitie of alleen? Moeten we duiken? De salamitechniek toepassen?  Het licht ergens anders op laten schijnen?

Een ‘one size fits all’ techniek – als die er al ooit was – bestaat niet. Er zijn vele verschillende soorten crisissen en elke crisis is dan nog eens anders. Expect the unexpected, dus zorg ervoor dat je bent voorbereid. Maar ook de verschillende belangen van stakeholders tijdens een crisis, de rol van de media of hoe het vaak de juristen zijn die het laatste woord hebben.

Het zijn allemaal onderwerpen die aan bod kwamen tijdens een geanimeerd panelgesprek van Eveline De Ridder met Nathalie Van Impe, directeur communicatie van Port of Antwerp-Bruges, Mounir Souidi, advocaat gespecialiseerd in mediarecht en Hans Vandendriessche, hoofdredacteur van het nationaal persagentschap Belga.

Communiceren als het (nog niet) brandt” wordt uitgegeven door Pelckmans en is te koop bij Standaard Boekhandel.