ENGIE, Roularta, Space en Rebel AI bundelen hun krachten: eerste implementatie van blockchain in reclame in België

FacebookTwitterLinkedIn

Space experimenteert, samen met haar klant ENGIE, met blockchain-technologie van Rebel AI op de inventory van Roularta. Op die manier kunnen ze 100% gevalideerde impressies en een maximale transparantie van online reclame realiseren.

De blockchain-technologie van Rebel AI is een referentie in de VS om online traffic te valideren. Een stukje code is geïmplementeerd op de pagina’s van de websites en wanneer dit herkend wordt, laat het de impressie toe. Wanneer de coderingssleutel niet kan worden geverifieerd, wordt de impressie geblokkeerd. Zo kan het 100% gevalideerde inventory garanderen.

François Chaudoir, Ceo Space, legt uit: “100% van onze activiteiten kunnen gecontroleerd worden door onze klanten. Wij nemen geen verborgen marge op media. Transparantie is altijd ons motto geweest. Het lag dan ook voor de hand dat wij het eerste bureau moesten zijn dat onze klant een oplossing voorstelde om het online verkeer van hun campagnes te valideren. Wij weten dat fraude een grote zorg is voor adverteerders en daarom hebben we ENGIE voorgesteld om deel te nemen aan de première in ons land.”

Gaetano Palermo, advertising manager voor ENGIE België, vult aan: “Onze digitale investeringen groeien: de kwaliteit en de efficiëntie van onze inventories staan centraal. Aangezien technologie in het DNA van ons bedrijf zit, was deze première een fluitje van een cent. Uiteraard wilden we deze technologie testen op Belgische inventory. Daarom hadden we nood aan een Belgische speler, innovatief en open genoeg om bereid te zijn te leren om de kwaliteit van zijn inventory in de toekomst nog verder te verbeteren. Roularta was snel overtuigd.”

Philippe Belpaire, general manager Roularta Media: “Digitale reclamefraude kost de industrie miljarden. Blockchain biedt de mogelijkheid om ‘domein spoofing’, een frauduleuze praktijk waarbij fake websites zich voordoen als een legitieme uitgever en reclame-inkomsten stelen, op te sporen en te elimineren. Roularta is er trots op zijn adverteerders 100% gevalideerde impressies te kunnen garanderen, gebruikmakend van de blockchain-technologie. We hopen in de toekomst meer uitgevers te overtuigen om deze technologie te gebruiken en kijken ernaar uit om van België een transparantere plaats te maken.”

De eerste resultaten worden over een paar weken verwacht. Daarna zal het aantal impressies te zien zijn die gevalideerd of geblokkeerd werden en kunnen de resultaten vergeleken worden met de resultaten die via Moat verzameld werden, een mondiale specialist in het meten en analyseren van viewability, attention en brand safety solutions op alle digitale platformen.