Duitse uitgever Axel Springer haalt al meeste winst uit digitaal

FacebookTwitterLinkedIn

De Duitse groep Axel Springer, die in België de vastgoedsite Immoweb heeft en de jobsite Stepstone uitbaat, vormt zich om tot een succesvol digitaal mediabedrijf.

 

61,8%, in 2012 nog 49,4%, van de ebitda (454 miljoen euro) werd behaald uit digitale media-activiteiten. In de groepsomzet (2,8 miljard euro) klom het digitale aandeel van 44,6 naar 47,9 procent. De wereldwijde ebitda-marge bedraagt 16,2%, wat meer dan behoorlijk is voor een mediabedrijf dat zijn wortels heeft in traditionele printuitgaves.

 

Al blijft Axel Springer niet immuun voor de achteruitgang in printmedia. De omzet uit verkoop van kranten en tijdschriften is met 6,8% (van 814,7 miljoen euro naar 759,1 miljoen euro) achteruitgegaan. Dit is veroorzaakt door een daling in de verspreiding. Maar dit werd ruim gecompenseerd door nieuwe digitale betaal- en advertentiemodellen.

 

Dit jaar plant Axel Springer een verregaande integratie van de pas overgenomen nieuwszender N24 met Die Welt, met als doel om het leidinggevende multimedia nieuwsplatform voor kwaliteitsjournalistiek in de Duitstalige wereld te worden.

 

N24 zal worden opgesteld als de centrale aanbieder van video content voor alle merken binnen Axel Springer. Verder zal de focus zich verscherpen op de multimediale core brands Bild en Die Welt. Dit kwam tot uiting aangezien de voorbije maanden het bedrijf zijn regionale kranten, tv- en vrouwenbladen in Duitsland verkocht aan Funke Mediengruppe. Beide partijen hebben wel een joint venture opgebouwd op gebied van marketing en distributie van de print en digitale media.

 

Wat opvalt is dat de digitale groei van Axel Springer zich vooral buiten de traditionele media situeert. De opbrengst van de verkoop herinvesteerde het bedrijf in nieuwe activiteiten rond digitale reclame en rubrieksadvertenties. Vooral de zoekertjessites zijn een financieel kassucces. De ebitda-marge ligt daar rond de 40%.

 

Meer details over de jaarcijfers, vindt u hier.