DPG met de D van data: DPG Media bouwt een “custom audience building platform” en geeft uitleg bij toekomststrategie

FacebookTwitterLinkedIn

Wij willen vertellen hoe ons bedrijf evolueert, welke stappen we gezet hebben en welke we willen zetten om u te helpen om uw dromen waar te maken”, aldus CEO Kris Vervaet van DPG Media tijdens hun online sessie gericht aan klanten, adverteerders en partners.

De naam DPG Media is ondertussen 1 jaar oud”, zegt Kris Vervaet. En in een relatief korte periode heeft het bedrijf een hele reeks aanpassingen uitgevoerd met onder andere News City, HLN Live, de familie van vtm-zenders, Streamz en “de grootste overname die de groep ooit gedaan heeft” – die van het Nederlandse Sanoma.

Ondanks deze grote veranderingen, benadrukt Kris Vervaet: “De strategie blijft hetzelfde” en digitale versnelling is de pijler waarop DPG Media intensief zal blijven inzetten. De third-party cookies gaan verdwijnen en DPG Media wil onder andere wat betreft data “een echt alternatief voor de groten op aarde” zijn.

Data en digitale versnelling

Het doel rond die data en digitale versnelling omschrijft CCO Ben Jansen als volgt: “De droom is om één geconnecteerde audience te hebben, waarbij alle touchpoints geconnecteerd zijn”, zegt hij. “Dat is nog niet voor morgen”, gaat hij verder, maar momenteel probeert DPG Media bijvoorbeeld wel al lineaire tv te digitaliseren. “Dat is een werk van lange adem, maar we zijn ermee begonnen.

Google en Facebook hebben ons op snelheid gepakt”, zegt Ben Jansen over het recente verleden, waarbij dat type bedrijven plots met exacte data kwam aanzetten en adverteerders alle informatie kon meegeven. “De lokale industrie was daar niet op voorbereid” en dat is nu volop aan het veranderen: “We zijn op een kantelmoment gekomen”.

DPG met de D van data – DPG’s custom audience building platform

Om dat moment verder kracht bij te zetten is DPG Media een eigen datasysteem aan het ontwikkelen. “Wij willen een volwaardig alternatief zijn voor Facebook en Google”, en dat zowel op vlak van reach als op het gebied van data.

Qua reach zegt Ben Jansen over DPG Media: “We zijn toch wel iets te bescheiden”. Hij spreekt over een dagelijks bereik van 38%, een wekelijks bereik van 60% en een maandelijks bereik van 70%, vergelijkbare cijfers met die van pakweg Facebook. Op het gebied van display gaan ze nu “alles tracken”, aldus Ben Jansen. “We gaan jullie cijfers geven.”

Qua data zal DPG Media via een eigen dataplatform data kunnen bieden over de “2,8 miljoen gededupliceerde accounts die via 1 loginstrategie voor al onze platformen worden gebruikt”. Met dat dataplatform, een “custom audience building platform”, zullen gebruikers hun eigen segmenten kunnen creëren en die combineren met hun eigen data.