DPG Media lanceert addressable advertising op Proximus- en Telenet-platform

FacebookTwitterLinkedIn

Eind 2019 ging DPG Media van start met addressable TV advertising op het Telenet-platform. Door toevoeging van het Proximus-platform begin maart kunnen adverteerders een kleine 2 miljoen Vlaamse gezinnen (combinatie van Proximus en Telenet) gericht bereiken op een breed scala van doelgroepen.

De kracht van lineaire televisie staat nog steeds garant voor een breed bereik, massamarketing en impactvolle campagnes. Communicatie-experts zoals Peter Field, Byran Sharp, maar ook het recent onderzoek van Ubiquity bewijzen keer op keer de unieke kracht (ROI) van televisie.

Bovenop de traditionele impact die het medium heeft, voegt ‘targeting’ een nieuwe dimensie toe aan televisie. Zo kunnen jij en je buurman op hetzelfde moment naar hetzelfde programma kijken, maar tijdens de reclame-onderbreking toch een andere spot te zien krijgen. De targeting gebeurt onder meer op basis van klantendata, informatie over de gezinssituatie, woonplaats, enz. Deze data wordt volledig geanonimiseerd.

Wilfried Celis, Business & Development Director DPG Media: “Sommige businesscategorieën zijn relevanter dan anderen. Zo is geotargeting bij de opening van een winkelpunt van groot belang. Addressable advertising zorgt ervoor dat de consument, in dit geval op basis van zijn woonplaats, enkel de spots te zien krijgt die relevant zijn voor hem.”

De kracht van addressable advertising gaat nog veel verder. Het is een digitale toolkit die een nieuwe waaier aan mogelijkheden biedt op het meest impactvolle medium. Zo kan je bijvoorbeeld je campagne optimaliseren door zelf ‘reach’ en ‘frequency’ te bepalen en door eventuele capping. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om de ROI van je campagne van begin tot einde op te volgen.

Om efficiënt te kunnen targeten moet het basisbereik aan de bovenkant van de trechter zo groot mogelijk zijn.

Wilfried Celis: “Door de combinatie van de Proximus- en Telenet-abonnees en het zenderportfolio van DPG Media en SBS is het basisbereik in Vlaanderen maximaal. Als je dan een specifieke doelgroep definieert is de kans veel groter dat je binnen deze doelgroep nog een kritische massa overhoudt. Samenwerkingen met de operatoren zijn cruciaal om een lokaal ecosysteem voor video verder uit te bouwen.”

De toekomst van video & tv is multiplatform

Addressable advertising op tv is de eerste stap in de digitale versnelling van het grote scherm in de huiskamer. Op de videoplatformen VTM GO en HLN biedt DPG Media reeds geruime tijd een sterk kwalitatief aanbod in longform en shortform met tal van targeting mogelijkheden voor de adverteerder. Nu komt hier addressable advertising bij.

Wilfried Celis: “DPG Media werkt aan een model om alle platformen te ontsluiten met DPG Media-data. Op dat moment hebben we een krachtig ecosysteem voor video dat de concurrentie het hoofd moet kunnen bieden ten opzichte van de internationale tech-spelers. Samenwerkingen met de operatoren zijn dus cruciaal om een lokaal ecosysteem verder uit te bouwen.”

Bart Swimberghe, Head of Proximus Advertising: We zijn als Proximus bijzonder fier op deze samenwerking, zodat ook DPG Media addressable advertising kan aanbieden via ons platform. De klanten van Proximus die naar de DPG Media-kanalen kijken via Proximus Pickx kunnen zich nu verwachten aan tv-spots die nauwer beantwoorden aan hun interesses en verwachtingen. Daarnaast hebben adverteerders nu meer dan ooit de mogelijkheid van tv-reclame te personaliseren en dit met een volledige nationale dekking in het noorden en zuiden van het land.”

Christophe Costers, VP Entertainment Platforms Telenet: “We zijn blij dat DPG Media eind vorig jaar heeft beslist om ook op ons platform voor addressable advertising te komen. De eerste resultaten van campagnes die via dit platform verliepen zijn alvast veelbelovend. Met de komst van DPG Media op het Telenet addressable advertising-platform hebben we, naast de zenders van de SBS-groep, nu ook alle zenders van DPG Media aan boord. Dat maakt deze vorm van advertising nog sterker en relevanter, zowel voor de kijker als voor de adverteerder.”