De Belgische bevolking besteedt steeds meer tijd aan de consumptie van digitale audio. Online radio’s nemen hierbij een prominente plaats in.
Volgens de recente studie MXtend, uitgevoerd bij Franstalige 16-64-jarigen, vertegenwoordigt webradio 13% van de totale tijd die besteed wordt aan audioconsumptie, alle kanalen samen. Dit cijfer, dat met 86% is gestegen versus 2016, ligt 1% hoger dan het volume besteed aan streamingdiensten.
Qua dekking luistert 17% van de individuen elke dag naar digitale radio. Dit dagelijks bereik klimt tot 26% bij de 16-34-jarigen. Het aandeel van online luisteren bedraagt 19% van het radiogebruik van de 16-64-jarigen en 78% van de 16-34-jarigen.
De radiowebsites van RMB blinken uit in de CIM Internet-studie
De radio’s van het digitale audioaanbod van RMB zijn vaste waarden. De websites van VivaCité (1.078.400 views), La Première (960.200 views), Classic21 (765.400 views) en Pure (592.400 views) behoren tot de vijf meest bezochte websites in het zuiden. Van de 11 onderzochte Franstalige websites staat NRJ op de 7e plaats bij de +12-jarigen (390.000 views), maar klimt radio naar de 5e plaats bij de 18-44-jarigen (339.600 views).
Twee nieuwe mogelijkheden in het OLA-aanbod
Vanaf juni zal RMB technisch de ad replacement op NRJ kunnen aanbieden, meer bepaald voor de regionale reclameblokken van de NRJ Premium-stream. Dit betekent dat men de regionale reclameblokken uitgezonden via FM op NRJ, zal kunnen vervangen door internetspecifieke reclameblokken wanneer er naar de digitale radioversie wordt geluisterd.
Met een basis van twee reclameblokken per uur wordt, dankzij de mogelijkheid om online reclame te voeren op de regionale NRJ-kanalen, de digitale audio-inventaris van RMB sterk uitgebreid. Die neemt toe van 4 naar ruim 5 miljoen impressies per maand. Deze nieuwe mogelijkheid heeft geen impact op de nationale campagnes op NRJ. De nationale reclameblokken van NRJ blijven dezelfde, ongeacht hoe er naar radio wordt geluisterd, offline of online.
Bovenop de korte formaten biedt RMB voortaan het 30-secondenformaat. Dit maakt het voor de adverteerders nog makkelijker om hun klassieke radiocampagnes te combineren met een online campagne.
Kim Beyns, COO van NGroup: “NGroup zette zeer vroeg in op digitale audio. Al in 2005 waren wij de eersten in het Belgische radiolandschap om podcastcontent en thema-webradio’s aan te bieden. Het was toen nog een marketingaangestuurde en geen salesaanpak. Inmiddels zijn er andere spelers bijgekomen die bevestigen dat digitale audio geen tijdelijk modefenomeen is. Meer dan ooit is het een trend waar men niet omheen kan en een echte kans voor de adverteerders. We zijn vast van plan verder te gaan op ons elan, met name wat betreft ‘delinearisering’ van audio en het aanbieden van een relevante, krachtige inventaris.”
In de marge van deze twee ontwikkelingen vult RMB zijn commerciële audio-aanbod aan met nieuwe sociodemografische digitale packs, gegeolokaliseerde packages en interessante online en offline koppelingen.
Alle reclamemogelijkheden en tarieven kan u terugvinden in de MediaSpecs database.