Met meer dan 5 miljoen luisteraars per week in het Noorden en meer dan 3,5 miljoen luisteraars in het Zuiden – alle radiostations inbegrepen -, legt de laatste CIM RAM-studie mooie resultaten voor het medium radio bloot. Radio blijft per week 9 op 10 mensen in het Noorden en 8 op 10 mensen in het Zuiden bereiken.
In het Noorden behalen de radio’s vertegenwoordigd door DPG Media 41,4% marktaandeel bij de doelgroep 18-54 jaar, terwijl IP Belgium met zijn Nederlandstalig aanbod een marktaandeel van 7,9% behaalt bij deze doelgroep. In het Zuiden zijn de radiostations vertegenwoordigd door IP Belgium met hun Franstalig aanbod goed voor 50,5% van het marktaandeel in de leeftijdsgroep 18-54 jaar.
Specifieke resultaten
In het Noorden: Qmusic en Joe zijn respectievelijk de tweede en derde zender bij 12+ luisteraars in het Noorden van het land. Qmusic bevestigt zijn eerste positie met 22,7% marktaandeel bij de doelgroep 18 tot 54 jaar. Na een stijging in de vorige golf, behoudt Joe met 11,8% een goed marktaandeel in de leeftijdsgroep 18 tot 54 jaar. In de leeftijdscategorie 12+ heeft Willy wekelijks meer dan 108.000 luisteraars.
In het Zuiden: Radio Contact is de leider in het Zuiden met een marktaandeel van meer dan 20,7% in de leeftijdsgroep 18 tot 54 jaar. Bel RTL blijft, met een marktaandeel van 8,3%, stabiel in de leeftijdscategorie 18 tot 54 jaar.
Specifieke resultaten externe radiostations
In het Zuiden: Nostalgie en Nostalgie+ blijven met een marktaandeel van 16,6% stabiel in het Zuiden in de leeftijdsgroep 12+, met een bereik van 942.303. Fun Radio verhoogde zijn marktaandeel tot 4,1% in de leeftijdsgroep 18 tot 54 jaar en 8,3% bij zijn kerndoelgroep 12 tot 34 jaar.
In het Noorden: Nostalgie Vlaanderen en Nostalgie+ Vlaanderen behaalden een marktaandeel van 6,6% in de leeftijdsgroep 18 tot 54 jaar. TOPradio wint bij zijn kerndoelgroep, 18 tot 44-jarigen, en bereikt een marktaandeel van 2,2%.
Steve Van den Audenaerde, Director Audio Business & On Demand, vult de CIM-analyse aan: “De hele goede resultaten van de zenders in regie bij DPG Media, zowel in Nederlandstalig als Franstalig België, garanderen een positieve impact. Meer dan ooit zijn de privé zenders het antwoord gebleken op wat Belgen zoeken in moeilijke tijden – een dagelijkse opgewekte en betrouwbare metgezel in moeilijke
tijden.”