CIM Persstudie: analyse Roularta

FacebookTwitterLinkedIn

Roularta Media Group plukt de vruchten van haar doorgedreven abonnementenpolitiek, zowel online als offline, met stijgende bereikcijfers voor zowel de business- als vrouwenbladen. Met al haar titels samen bereikt de groep 43% van alle Belgen.

Elke adverteerder die de hogere sociale groepen beoogt, bereikt met de Roularta-titels 1 op 2 Belgen. De lifestyle- en vrouwenbladen bereiken 4 op 10 vrouwen (38%). De nieuws- en business titels staan garant voor een bereik van 32% van alle mannen, en 36% van de business people en decision makers.

Sterke groei in online bereik

De CIM Persstudie 2018-2019 levert groeicijfers op voor het webbereik van alle mediamerken van Roularta. Bepaalde bladen verdubbelen zelfs het aantal surfers met als absolute topper Plus Magazine (+205%) gevolgd door Focus Vif (+163%), Steps (+157%), Feeling+GAEL (+107%), La Maison Victor (+105%) en Trends Style (+89%).

Vrouwenbladen en businesstitels verhogen hun bereik

Ook in paper+digital groeien enkele nationale titels met meer dan 20%, zoals Data News (+28%), Trends Style (+24%) en Plus Magazine (+22%). Opvallend is de sterke stijging bij een aantal Franstalige titels zoals Flair (+29%), Femmes d’Aujourd’hui (+19%) en GAEL (+14%).

Dankzij de abonnementenpolitiek evolueren de nationale vrouwelijke titels positief: Libelle+Femmes d’Aujourd’hui met 5% en Flair met 11%. Feeling/GAEL blijft status quo.

Met het R Women Pack bereikt de adverteerder 42% van alle vrouwen of 2,1 miljoen dames (print+digital) met 19 inlassingen binnen een mediaplan op basis van Knack en Le Vif Weekend, Libelle, Femmes d’Aujourd’hui, Feeling, GAEL, Flair, Plus Magazine en Steps.

Ook de business mediamerken scoren goed, want Trends/Trends-Tendances noteert opnieuw een stijging van 13% en bereikt nu 290.211 lezers. De lifestylebijlage Trends Style evolueert positief met +24% in print+digital. Data News scoort met +28% in paper+digital lezers en +49% in surfers.

Knack+Le Vif/L’Express blijft stabiel en is met een bereik van 776.641 Belgen de grootste nationale nieuwstitel. De andere titels in het pakket, en in het bijzonder de lifestylemerken, gooien hoge ogen in de webcijfers: Knack Weekend+Le Vif Weekend stijgt met een derde (+29%) en Knack Focus+Focus Vif met meer dan de helft (+56%). Sport/Voetbal Magazine+Sport/Foot Magazine daalt met 12% en bereikt wekelijks 438.515 sportfanaten. Het R News Pack garandeert een uniek bereik van 1,3 miljoen lezers (print+digital) met de 6 Belgische nieuwsmagazines Knack, Le Vif/L’Express, Trends, Trends-Tendances, Sport/Voetbal Magazine en Sport/Foot Magazine.

Krant van West-Vlaanderen stijgt ook dit jaar, Free Press creëert groei in online

De West-Vlaamse provinciekrant groeit ditmaal met +13% in print+digital en +60% in web, dankzij de abonnementen.

De Free Press titels van de groep dalen in print+digital, maar hun webbereik stijgt sterk: De Zondag +49% en Steps +60%. In print+digital bereikt De Zondag anderhalf miljoen Vlamingen. Het netwerk van bakkers breidde uit naar supermarkten, wat het bereik nog zal verhogen. Het regionaal lifestylemagazine Steps informeert 342.808 lezers.