CIM Audio Time: Evolutie van luistertijd, kanalen, gebruikte toestellen, enz.

FacebookTwitterLinkedIn

De CIM Audio Time studie is al aan zijn derde editie toe. Deze keer werden 4.167 mensen ondervraagd tussen oktober en december 2023. Wat zijn de populairste types audio? Hoe evolueren DAB, podcasts en streaming? Welke toestellen worden het meest gebruikt om naar audio te luisteren? CIM geeft een antwoord op deze vragen.

4u37 audioconsumptie per dag

De totale audioconsumptie (alle types samen) daalde met 6% van het ene jaar op het andere, tot 277 minuten, of 4u37 per dag. Zoals gebruikelijk is live radio goed voor twee derde van de audioconsumptie, gevolgd door de streamingdiensten (17%) en muziek via video (11%), die beide licht stijgen. Persoonlijke muziek (gekochte of gedownloade) verliest daarentegen nog steeds terrein en de luistertijd daalt van 5% naar 4%.

Bij live radio blijft FM dalen, die nu goed is voor 53% van de luistertijd in deze categorie, vergeleken met 59% in 2022. Deze daling wordt gecompenseerd door de groei van DAB, dat in dezelfde periode stijgt van 17% naar 23%. Live radio via de televisie verliest licht terrein ten voordele van digitaal luisteren, d.w.z. via het internet, een app van een radiostation of een radioplatform. Deze digitale consumptie is goed voor 15% van de luistertijd, tegenover 13% in 2022.

Digitale toestellen in opmars

Wat betreft de toestellen die gebruikt worden om naar audio-content te luisteren, verliezen radio’s, autoradio’s en televisies wat terrein aan smartphones, computers en smart speakers, wat de algemene trend naar meer digitale consumptie van audio weerspiegelt.

Met uitzondering van live radio is de smartphone het meest gebruikte toestel voor het luisteren naar audio-content: zo is deze goed voor 61% van de luistertijd van uitgestelde radio en podcasts, en voor 50% van streaming.

Spotify domineert de streaming

Streaming is een zeer populaire vorm van audio onder jongeren van 12 tot 24 jaar, goed voor bijna een derde van de luistertijd in deze leeftijdsgroep, vlak na live radio (34%). Het beeld is compleet anders voor ouderen: vanaf 45 jaar luisteren ze meer dan driekwart van de tijd naar live radio. De 65-plussers zelfs bijna 90% van de tijd.

Als het gaat om streaming domineert Spotify duidelijk de markt, goed voor driekwart van de luistertijd voor dit type audio, een stijging van meer dan 7%. Hij ligt ver vooruit op de volgende in de ranking, YouTube Music, die slechts goed is voor 13% van de luistertijd via streaming.

Klik hier voor het uitgebreide rapport.