‘Boeie!’: een boek over storytelling voor lobbyisten

FacebookTwitterLinkedIn

In ‘Boeie!’ leert auteur Karel Joos hoe bedrijven de kracht van verhalen kunnen aanboren en de principes ervan kunnen toepassen in belangenbehartiging.

Beleidsmakers zijn vaak allesbehalve geboeid door wat bedrijven van hen vragen, zeker omdat ze hun belangen soms dodelijk saai en zelfs ongeloofwaardig aanbrengen. Feiten en cijfers zijn vandaag trouwens absoluut ontoereikend om optimaal aan belangenbehartiging te doen”, vertelt Karel Joos.

Het boek biedt inzicht in de werking van een goed verhaal door middel van concrete voorbeelden uit films, televisieseries, romans, stripverhalen en fotografie, maar ook rechtstreeks uit de realiteit van de bedrijfswereld. Een brede waaier aan recente en bekende gevalstudies, waaronder de coronacrisis, komt daarbij aan bod. ‘Boeie!’ toont eveneens hoe bedrijven hun eigen verhaal kunnen vormgeven en gebruiken in lobbycampagnes.

Karel Joos is industrieel bouwkundig ingenieur, licentiaat in de toegepaste economische wetenschappen en voormalig beroepsofficier. Hij gaf beleidsadvies aan politici, overheden en multinationals. Vandaag is hij partner bij Dentons Global Advisors Interel. In 2015 publiceerde hij ook al bij uitgeverij Lannoo ‘Lobbyen. Inzicht, Invloed, Impact. Hoe bedrijven beleidsmakers kunnen overtuigen’.