Best Brands Awards 2022: het klassement van de favoriete merken van de Belgen

FacebookTwitterLinkedIn

Voor het zevende jaar op rij bekronen de Best Brands Awards de favoriete merken van de Belgen in 21 verschillende sectoren.

De Best Brands Awards werden voor het eerst uitgereikt in München in 2004 door het communicatiebureau Serviceplan en het onderzoeksagentschap GfK en hebben intussen hun weg gevonden naar andere landen. Vandaag worden deze awards beschouwd als een prestatiegraadmeter van merken. De winnaars worden immers niet gekozen op basis van de subjectieve mening van een jury, maar door de consumenten zelf, volgens twee criteria: Share of Wallet, of het reële economische succes van het merk (marktaandeel, een hogere prijs en de eerste keuze van de consument) en Share of Soul, of de aantrekkelijkheid van het merk voor de consument (bekendheid, merkimago, klantenervaring, klantenrelatie en potentieel voor cross-selling).

In België wordt de rangschikking opgesteld op basis van een online enquête uitgevoerd door GfK bij 5.000 consumenten die representatief zijn voor de nationale bevolking. Voor deze 7de editie werden zo’n 350 merken uit 21 activiteitensectoren beoordeeld en er is ook een nieuwe categorie bijgekomen: de Best Hybrid Brands.

Covid-19 heeft onze consumptiepatronen veranderd

De gezondheidscrisis heeft het gedrag van de consument permanent veranderd. Onze aankopen zijn steeds meer gericht op onze basisbehoeften, we kopen bewuster en meer lokaal. De opeenvolgende lockdowns hebben de e-commerce een boost gegeven, zonder dat er een weg terug is.

Daarom hebben Serviceplan en GfK dit jaar ook gekeken naar een nieuwe trend: hybriditeit. Een hybride merk is een merk dat erin slaagt om de virtuele wereld en de reële wereld te combineren. De top 3 in deze categorie Best Hybrid Brand bestaat uit Samsung, Colruyt en Coca-Cola.

Een algemeen klassement met enkele grote verrassingen

De namen van alle winnaars werden bekendgemaakt tijdens de gala-avond van de Best Brands Awards, die plaatsvond in Docks Dome op 10 maart, in aanwezigheid van genodigden uit het bedrijfsleven en de communicatie- en mediasector, en die werd gelivestreamd op sociale media:

  • Aveve – Best Pet & Hobby Retail Brand
  • Belfius – Best Financial Services Brand
  • BMW – Best Automotive Brand
  • Bosch – Best Tools & Machines Brand
  • Coca-Cola – Best Non-Alcoholic Drinks & Best Product Brand alle sectoren
  • Colruyt – Best Retail Food Brand
  • Danone – Best Food Brand
  • Engie – Best Fuel & Energy Brand
  • Ethias – Best Insurances Brand
  • Gardena – Best Gardening Brand
  • Hewlett-Packard – Best IT Brand
  • Jupiler – Best Beer Brand
  • Levis – Best Decoration & Renovation Brand
  • Martini – Best Alcoholic Drinks Brand
  • Bol.com – Best Retail Hi-Fi Electro Brand
  • Miele – Best Major Domestic Appliances Brand
  • Nivea – Best Beauty Products Brand
  • Philips – Best Small Domestic Appliances Brand
  • Royal Canin – Best Pet Food Brand
  • Samsung – Best Consumer Electronics, Best Telecom en Best Hybrid Brand

Authentieke relaties opbouwen met de consument: de sleutel tot groei

De resultaten bevestigen het: sterke merken opbouwen betekent meer dan ooit duurzame en authentieke relaties aanknopen met de consument. Zonder deze visie zijn veel merken gedoemd om te verdwijnen, alle mogelijke marketingcampagnes ten spijt. Door de toegenomen en uitgesproken versnippering van het medialandschap en een groeiende afwijzing van irrelevante reclame is het belangrijk om naar de consumenten te luisteren en hen een coherente merkervaring te bieden via alle touchpoints met dit merk.