CIM Persstudie 2018: de analyse van Roularta

FacebookTwitterLinkedIn

Roularta Media Group bereikt met haar totale portfolio van kranten en magazines 52% van de totale Belgische bevolking 12+. De grootste stijgers zijn Trends Style (+19%), Knack (+16%), Knack Weekend (+13%), Feeling (+13%), Plus Magazine (+13%), Sport Voetbal Magazine/Sport Foot Magazine (+12%) en Trends/Trends-Tendances (+11%).

“In het krantensegment zijn Roularta Local Media en Krant van West-Vlaanderen (KW) de meest doeltreffende mediakanalen om de Verantwoordelijken Voor Aankopen te bereiken: samen bereiken ze 2,6 miljoen Belgen waarvan 69% VVA’s zijn. Deze media zijn aangewezen als marketers snel een groot bereik voor hun merk willen realiseren. In combinatie met de regionale verankering en de activatiekracht blijven deze regionale weekbladen van Roularta een belangrijke troef om zowel merkbekendheid als store-traffic te genereren. Deze Week, De Zondag, Steps en KW blijven hun belofte inzake massaal bereik en regionale kracht waarmaken.”

Binnen het magazinepubliek tekenen de volgende doelgroepen zich duidelijk af: business people en decision makers, women en luxe lovers. Voor deze segmenten staat Roularta garant voor een bereik van meer dan 50%.

Roularta magazinemedia scoren op business people en decision makers

Meer dan de helft (55%) van de Belgische kaderleden, zelfstandigen, ondernemers en vrije beroepen consulteert één van de Roularta-titels. Bovendien bereiken alle Roularta-titels gecombineerd 61% van de hoger opgeleiden.

De news- en business magazines bereiken samen 1 op 4 mannen in België. Knack, Le Vif/L’Express, Trends, Trends-Tendances, Data News, Sport Voetbal Magazine en Sport Foot Magazine blijven een sterke combinatie om mannelijke beslissingsnemers te informeren dankzij hun gecombineerd bereik van 1.668.350 lezers/surfers.

Roularta magazinemedia inspireren vrouwen en luxe lovers

Vrouwen vinden duidelijk hun gading in de Roularta magazinemerken: meer dan de helft (57%) van alle Belgische dames leest één of meerdere van de Roularta magazinemerken, dat zijn niet minder dan 2.827.000 vrouwelijke consumenten. Magazines als Libelle, Femmes d’Aujourdhui, Flair, Plus Magazine en Nest scoren sterk op vrouwen/VVA’s met een selectiviteit van 154 en bereiken meer dan één op drie van alle vrouwelijke VVA’s in België.

Alle magazines samen bereiken 58% van alle Belgen in de twee hoogste sociale groepen. Roularta bereikt zo 1.343.280 mensen met aanzienlijke koopkracht, ongetwijfeld ook de luxe lovers. Meer dan 15% van het totale bereik situeert zich immers in de exclusieve sociale groep 1. Kwalitatieve magazines als Knack/Le Vif Weekend, Trends Style en Feeling/Gael bieden aan adverteerders de passende redactionele context in combinatie met het juiste doelpubliek dat gevoelig is voor luxeproducten en -ervaringen.

Roularta zal haar mediamerken nog verder uitbouwen door te investeren in crossmediale verrijking via alle platformen, in duidelijke doelgroepen op basis van de beproefde abonnementenaanpak, in beklijvende en waarheidsgetrouwe nationale en regionale journalistiek, en ten slotte in de hoogkwalitatieve afwerking van en de creatieve eye-catchers binnen haar printproducten.