Lucio Mesquita praat over trends in print en online media op nieuwste editie van MAGnify

FacebookTwitterLinkedIn

Donderdag 29 september vindt de nieuwe editie van MAGnify plaats. U krijgt er de laatste stand van zaken in de pers- en magazinewereld wereldwijd, recente cijfers over de impact van pers en magazines, creatieve campagnes en men discussieert met sectorgenoten over duurzaamheid.

De eerste spreker op het event is consultant Lucio Mesquita (Innovation Media). Hij zal stilstaan bij de belangrijkste trends in media en de impact ervan voor adverteerders. Zo zal hij het jaarlijkse Media World Report 2022/23 presenteren en zal hij het hebben over de nieuwste mediatechnologieën (van Artificial Intelligence tot NFT’s) en hun impact. Verder zal hij ons inzichten geven over de evolutie van nieuwsbrieven en audiostrategieën.

Magazine Media stelde hem al enkele vragen.

U zal het tijdens uw presentatie hebben over de trends in print en online media. Wat is de belangrijkste volgens u?

De goede ouwe tijd komt nooit meer terug. Maar daar is ondertussen iedereen van overtuigd. We begrijpen met z’n allen het digitale beter en mogen dus onszelf wat meer vertrouwen.”

“Print heeft in dit nieuwe evenwicht zeker zijn plaats, maar moeten we nog meer als premium positioneren. En daarnaast zie je heel wat creativiteit. Hoe moeilijker de tijden, hoe meer creativiteit. Tijdens de eerste coronagolf hebben heel wat uitgevers hun coronanieuws gratis ter beschikking gesteld. Ze hadden misschien schrik dat het aantal abonnees zou zakken, maar het tegendeel is gebleken.

Naar welke landen kijken Belgen het best voor inspiratie?

Doe het niet. Kijk naar jezelf. Ook in België zijn er mooie cases. Denk maar aan Mediahuis dat innovatieve abonnementenformules uitwerkte. Wie naar het buitenland kijkt, kijkt misschien meteen naar de VS en de overname van online puzzel Hurdle. Maar dat kopiëren zou heel dom zijn. Beter is het om te kijken wat dit in jouw lokale markt zou kunnen betekenen en wat je van deze stap kan leren.

Meer info in de newsletter van Magazine Media.