Seen from Space: Radioconsumptie, de (onmerkbare) impact van de lockdown

FacebookTwitterLinkedIn

Ondanks de naam “januari-juni 2020”, zal de laatste publicatie van de CIM RAM-studie (Radio Audience Measurement) ons niets vertellen over het luistergedrag tijdens de lockdown.

Het veldwerk werd op 16 maart stopgezet – toen de lockdown begon – en pas op 1 mei hervat. Met een belangrijke nuance: face-to-face rekrutering van nieuwe respondenten was uiteraard uitgesloten, er moest overgeschakeld worden naar een telefonische methode. 29% van de interviews werd zo afgenomen, maar zonder de zes weken van strikte lockdown. Het hoeft ons dus niet te verbazen dat het luistergedrag dat deze golf beschrijft, geen spectaculaire omwentelingen vertoont.

De gemiddelde luistertijd is redelijk in lijn met eerdere metingen en de algemene penetratie van de radio sluit aan bij het verleden (wekelijks: 92% in het noorden, 85% in het zuiden). Het meest zichtbare effect van de lockdown betreft het aandeel van de radioconsumptie via internet en deze specifieke impact blijft dan nog beperkt tot Vlaanderen. Daar was de luistertijd via het internet nog nooit zo hoog, in vergelijking met het totale radioverbruik en op eender welke doelgroep. Bij de Franstaligen was dit niet het geval. Daar nam de radioconsumptie via internet weliswaar toe ten opzichte van de vorige golf, maar er is zeker geen sprake van records.

Nog in het zuiden was het luisteraandeel op de werkvloer het laagste sinds begin 2018, maar deze daling is niet spectaculair. Aan Vlaamse kant ligt de luistertijd op de werkvloer ook op het laagste niveau, maar deze 29% is “déjà vu”. Zelfs het luisteren in de auto ligt in deze golf op vergelijkbaar niveau als de volgende golven.

Kortom, als we de RAM-resultaten van deze zeer recente publicatie beschouwen, is de impact van de lockdown niet erg zichtbaar. Het – waarschijnlijke – effect op het luisteren naar de radio is daarom alleen gebaseerd op giswerk.

Redactie: MM.