Media Fast Forward – Over social media, fake news, een Vlaamse Netflix en de VRT-leerstoel

FacebookTwitterLinkedIn

Op het congres Media Fast Forward in The Egg in Brussel, georganiseerd door de VRT, stonden donderdagmiddag de rol van social media en fake news centraal in het debat tussen hoofdredacteurs van Vlaamse nieuwsmedia. “De sociale media hebben alles doen versnellen en dat kunnen we niet meer terugdraaien”, was de teneur.

Wat betreft fake news en desinformatie zijn de klassieke media zeker te lui geweest, zei Nicolas Lataire, adjunct-hoofdredacteur van News City (DPG Media). “We zijn wakker geschud door fake news en stellen alles nu veel meer in vraag. Meer dan ooit discuteren we op onze redacties over wat we wel en niet brengen en hoe we dat nieuws brengen.”

“Ook de consument zelf is kritischer geworden”, voegde Dimitri Antonissen, hoofdredacteur van Het Laatste Nieuws, eraan toe. “De consument heeft een belangrijke stem gekregen dankzij de sociale media.”

De VRT is zeker transparanter gaan werken, benadrukte Griet De Craen, hoofdredacteur radio & duiding van VRT NWS. “Het publiek pikt het niet langer als media iets fout publiceren. We moeten onze fouten toegeven en dat ook rechtzetten. Vroeger gebeurde dat toch veel minder.”

Voor Gazet van Antwerpen zijn de sociale media een “promotiekanaal om een gemeenschap rond ons merk te creëren”. Dat zei hoofdredacteur Kris Van Marsenille. “We gebruiken onze sociale media niet om nieuws door te geven. Nieuws en duiding brengen we nog altijd op de klassieke manier.”

Voor de openbare omroep zijn de sociale media een “enorme uitdaging”. “MNM vindt goed aansluiting bij de jongeren en hun leefwereld. Verder brengen we nieuws voor de scholieren via Instagram. Belangrijk daarbij is dat we heldere taal gebruiken en het nieuws bondig brengen”, aldus De Craen.

Volgens Lataire moeten de traditionele nieuwsmedia de sociale media niet kopiëren. “We moeten alle nieuws, ook op sociale media, checken. En als het klopt, kunnen we dat nieuws verder verrijken en kaderen. Sociale media hebben een andere doelstelling dan wij, ze werken bondig en snel. Op onze klassieke mediaplatformen kunnen we later de hele context van een nieuwsverhaal brengen.”

De Craen voegde eraan toe dat er nog een zekere haat-liefde-verhouding is met sociale media. “Ze hebben alleszins alles doen versnellen. We moeten er uiterst voorzichtig mee omgaan, checken en alle nieuws duiden.”

Waarom zouden de jongeren van vandaag nog willen werken voor een klassiek nieuwsmedium was de slotvraag. “Journalistiek heeft nog een mooie toekomst”, benadrukte Van Marsenille. “We kunnen nog altijd het verschil maken door het nieuws degelijk en correct te brengen.”

Volgens Antonissen heeft een groot, populair nieuwsmerk nog altijd een groot bereik. “Daarmee kan je de polarisatie overstijgen. Wij kunnen alle spectra van de samenleving – links, rechts, midden – aan het woord laten.”

“De brede context van de journalistiek, rekening houdend met de hedendaagse problemen zoals fake news, diversiteit en social media, maakt dit vak nog altijd boeiend. We moeten het vertrouwen van onze consumenten verdienen. En dat kan door nuances te brengen in elk verhaal en op elk platform”, besloot De Craen.

Vlaamse regering wil werk maken van Vlaamse Netflix

De Vlaamse regering wil nog altijd een platform oprichten voor Vlaamse tv-content. “Noem het de Vlaamse Netflix, noem het zoals je wil. De Vlaamse mediaspelers moeten de krachten bundelen om ervoor te zorgen dat de Vlaamse content ook vindbaar blijft en tot bij de consument raakt. De mediasector staat op een beslissend moment voor de toekomst van onze media in Vlaanderen”, zei Vlaams mediaminister Benjamin Dalle die ook op het congres aanwezig was.

In het Vlaamse regeerakkoord maakte de regering een opening voor een Vlaamse Netflix, zonder dat het woord Netflix effectief te lezen staat in het akkoord. “In de Vlaamse mediasector wordt gewerkt aan een betalend niet-lineair aanbod met focus op Vlaamse content. Aangezien de VRT de grootste catalogus heeft inzake Vlaamse kwaliteitsvolle fictieproducties, vragen we aan de VRT om vanuit een rendabel businessplan in dit project mee te stappen”, luidde het.

VRT zet leerstoel op bij VUB en UGent

Vanaf 2020 zet de VRT een leerstoel op bij de VUB en de UGent. Met die leerstoel wil de openbare omroep beantwoorden aan de oproep van mediaminister Dalle om in te zetten op wetenschappelijke innovatie.

Paul Lembrechts, gedelegeerd bestuurder van de VRT: “De VUB zal via toegepast academisch onderzoek bekijken hoe een mediaorganisatie zich het beste positioneert in een wijzigende maatschappelijke en economische context. Via de UGent krijgen we dan weer uitgebreidere toegang tot het Digimeter-onderzoek, als ondersteuning van de jaarlijkse VRT-trendanalyse. UGent wil die trends in de maatschappij en het medialandschap ook kaderen in een breder perspectief. We hechten er bijzonder veel belang aan om de bevindingen van deze onderzoeken te delen met onze stakeholders.”

Bron : Belga