Cross Media Panel (XMP) geeft beter inzicht in mediaconsumptie van de Vlaming

FacebookTwitterLinkedIn

Via het Cross Mediaal Consortium (XMC) investeren de Vlaamse Regering en de Vlaamse mediabedrijven in een nieuw crossmediaal meetsysteem. Dat systeem moet ervoor zorgen dat we een beter inzicht krijgen in de mediaconsumptie van de Vlaming. Met die gegevens kunnen lokale media beter inspelen op de wensen van de consument, en zo een beter antwoord bieden op de dominantie van de internationale spelers.

Het XMC heeft de uitbouw van dit nieuwe systeem toegekend aan marktonderzoeksbureau Ipsos. Zij zullen met steun van het Britse team een representatief panel van 1.500 Vlamingen samenstellen, wier consumptie van audio, video, websites en sociale media op alle toestellen gemeten zal worden. Met deze gegevens, die doorheen 2024 verzameld zullen worden, kan men vanaf 2025 een totaalbeeld samenstellen van het mediabereik over alle kanalen.

Op deze manier wordt in kaart gebracht hoe de Vlaming doorheen de dag verschillende mediaplatformen en mediamerken gebruiken. Bijvoorbeeld: iemand die ‘s morgens online de krant leest via een nieuwsapp, nadien op sociale media surft via de smartphone, dan in de auto naar de radio luistert en ’s avonds naar een serie kijkt met het gezin via een streaming platform.

Vlaams mediaminister Benjamin Dalle noemt het project een echte gamechanger voor de Vlaamse mediagroepen. “Het biedt een krachtig antwoord op de steeds dominantere positie van grote internationale spelers. Het is een heel sterk signaal dat de mediaspelers hiervoor de krachten bundelen, zodat de Vlaamse consument van actuele, relevante content kan blijven genieten. Alleen door samen te werken kunnen we onze mediasector relevant en financieel leefbaar houden.”

Gerd Callewaert (Managing Director Ipsos België): “Het is duidelijk dat de manier waarop mensen media consumeren een ongelofelijke evolutie gekend heeft in de afgelopen jaren. En deze evolutie had een nieuwe meetmethode nodig. Ipsos was een van de eerste om te investeren in een technologische oplossing voor een crossmediale meting met de smartphone als belangrijk meetinstrument. We zijn bijzonder verheugd dat we met onze totaaloplossing ook XMC hebben kunnen overtuigen.”

Tim Van Doorslaer (DPG Media), voorzitter van XMC: “Het XMP-project werd aangekondigd in 2022. Na de toelating van de Europese Commissie, de oprichting van het Consortium en de uitgebreide aanbestedingsprocedure, is het hoog tijd dat we in actie schieten. Ik ben zeer blij dat we een betrouwbare partner hebben gevonden om dit hoogtechnologische project te realiseren.”

De Vlaamse regering heeft dit project mogelijk gemaakt met een bijdrage van 4 miljoen euro. De mediagroepen zelf investeren 1,7 miljoen euro.