Voorjaar 2020: VIER, VIJF en ZES kiezen voor nieuwe formats en vijf nieuwe Vlaamse fictiereeksen

FacebookTwitterLinkedIn

SBS start 2020 met een recordaantal van 36 Vlaamse programmatitels. Naast nieuwe afleveringen van de reeksen Auwch_, Het Is Ingewikkeld en de online jongerenreeks wtFOCK kondigt programmadirecteur Annick Bongers vijf nieuwe Vlaamse fictiereeksen aan: Grond, Fuck You Very, Very Much met onder andere Frances Lefebure, De Kist van Pedro Elias, de verfilming van het boek Mijn Slechtste Beste Vriendin met onder andere Maaike Cafmeyer en Clara Cleymans, de nieuwe fictiereeks Nonkels van Jelle De Beule, Rik Verheye en Koen De Poorter en de nieuwe sketchenshow Influencers.” 

Het nieuwe human interest programma Dank u Dokter zal dagelijks op het scherm te zien zijn. De nieuwe docureeksen Het Parket en Meesters krijgen het gezelschap van nieuwe seizoenen van vaste waarden Topdokters, De Rechtbank en Ooit Vrij. Terwijl The Sky is the Limit al aan het vijfde seizoen start, geeft Evi Hanssen na Help! Mijn Borsten Staan Online deze keer ouders tips in de nieuwe reeks Help! Mijn Kind Kijkt Porno.

Naast de vaste waarden De Mol en Expeditie Robinson, lanceert VIER het nieuwe programma Over de Oceaan. Gert Late Night maakt ook dit jaar weer twee nieuwe seizoenen op VIER, De Slimste Mens ter Wereld start het 18de topseizoen, terwijl ook Blind Gekocht, Stukken van Mensen, De Sollicitatie en Bake Off Vlaanderen met nieuwe afleveringen op de afspraak zijn. In Sports Late Night en de Champions League staat topvoetbal centraal en in het derde seizoen van Dancing with the Stars zal een opvolger gezocht worden voor Julie Vermeire.

Mijn Slechtste Beste Vriendin

Temptation Island brengt dit voorjaar de verleiding opnieuw naar VIJF. Naast het meest besproken programma van de afgelopen jaren komt ook Martien Meiland terug met zijn Chateau Meiland. VIJF komt daarnaast met enkele nieuwe reeksen op de proppen: de komische serie Four Weddings & A Funeral en de driedelige realityreeks My Crazy Rich Asian Wedding. Er is ook een fijn weerzien met oude bekenden zoals Grey’s Anatomy en New Amsterdam. De I love Donderdagfilm is dan weer terug van weggeweest met onder andere heel wat romantische, dramatische en komische premières. Op zondag ontwaakt Crime Sunday uit zijn korte winterslaap met de nieuwe misdaadreeks FBI.

ZES is en blijft USA All Day. De nieuwe series Star Trek: Discovery en Million Dollar Mile in combinatie met topreeksen om te bingewatchen zoals onder andere het nieuwe seizoen van NCIS LA. The Blacklist en Hawaii Five-O, maken de zender great again. Nieuw dit jaar is de wekelijkse filmavond op zondag: Hollywood Night.

De SBS-programmadirecteur besluit: “Dat we met Huizenjagers in 2020 voor het eerst naar het buitenland gaan, typeert meteen de manier waarop we in alle tv-genres met SBS grenzen verleggen. We claimen avontuur, verleiding, human interest, fictie en breed entertainment door bekende titels uit te breiden met nieuwe formats. Maar liefst één op de drie SBS-programma’s is in 2020 nieuw en versterkt de succesvolle programmamix van de afgelopen seizoenen. VIER, VIJF en ZES sloten 2019 af met 20,5% marktaandeel op de commerciële doelgroep VVA 18-54. In 2016 had SBS 17,9%, in 2017 19,3% en in 2018 20,1%. Zo eindigt SBS als enige Vlaamse zendergroep het jaar met groei op de belangrijkste commerciële doelgroep en hebben we de koers ingezet om met SBS op termijn verder te groeien naar een marktaandeel van 25 procent.”

Meer informatie over de najaarsprogrammatie van VIER, VIJF en ZES vindt u hier.

Gepersonaliseerde reclame nu ook via Proximus

Naast de voorjaarsprogrammatie van maakte Peter Quaghebeur, CEO van SBS Belgium, bekend dat de groep ook gepersonaliseerde reclame gaat aanbieden via Proximus. Sinds het najaar van 2017 commercialiseert SBS Belgium Smart Ad, gerichte reclame tijdens live tv-kijken, zogenaamd “addressable of targettable advertising”. De mediagroep biedt de adverteerder dezelfde precieze “targeting-mogelijkheden” als de sociale media, maar dan gecombineerd met het ruime bereik van televisie. In eerste instantie werd dat soort reclame aangeboden bij tv-kijkers die klant zijn bij Telenet, nu komen daar ook de klanten van Proximus bij.

Volgens Quaghebeur zal 75 procent van de huishoudens in Vlaanderen en 60 procent in België “targettable” zijn via televisie. België is volgens hem het eerste land in de wereld dat dit heeft. “We commercialiseren Smart Ad al sinds het najaar van 2017. Het is uniek in Europa en in de wereld. Vanaf dit jaar wordt het een nationaal product, nu ook Proximus, en bijgevolg ook alle andere regies, Smart Ad aanbieden”.