Verslag Social Media Day van 8 december 2015

FacebookTwitterLinkedIn

Op dinsdag 8 december vond de laatste Social Media Day van dit jaar plaats op het racecircuit van Zolder. Naar goede gewoonte stond deze laatste editie, net zoals voorgaande jaren, in het teken van content marketing. Het laat ons allen toe eens goed na te denken over onze content, over het verhaal dat we als bedrijf willen vertellen en hoe we onze prospecten en klanten hierin kunnen betrekken.

 

Hieronder vindt u het verslag met daarin de belangrijkste punten van de dag.

 

 

Danny Devriendt  (MediaBrands Publishing) – Content Darwinism. Evolve, or Die. Or are you dead already?

 

“Shift from ‘What you Offer` to ‘Why you Matter`.”

 

Danny begon zijn verhaal met de case van ‘NORAD Tracks Santa`. Op 24 december 1955 kreeg NORAD (North American Aerospace Defense Command), dankzij een fout geprinte telefoonnummer op een reclameadvertentie van Sears, 2.000 oproepen met de vraag ‘Where is Santa?` Kolonel Harry Shoup had die avond dienst en vertelde zijn staf dat zij alle kinderen die belden een locatie moesten geven waar de Kerstman zich bevond. Op basis van dit misverstand is een jarenlange traditie ontstaan. Ieder jaar op Kerstavond is er het ‘NORAD tracks Santa` programma waarbij NORAD de Kerstman traceert vanaf het moment dat hij de noordpool verlaat. Vandaag gebruikt NORAD vrijwilligers om het programma mogelijk te maken.

 

NORAD heeft heel zijn communicatiestrategie aangepast dat het negatieve beeld van de militaire organisatie heeft omgegooid. Zij hebben succesvol de shift van ‘What you Offer` (oorlogsmaterieel, gevechtsvliegtuigen,…) omgezet naar ‘What you Matter` (nl. veiligheid).

 

“Content is a currency that links brands to customer.”

 

Probeer via content een emotionele connectie te maken met de consument. Probeer iemand mee te nemen in een verhaal. Haak beleving aan een emotie.

De ‘Actions`, ‘Messaging` en ‘Engagement` moeten met elkaar connecteren. Belangrijk hierbij is dat de Advertising, PR, Marketing en Online afdelingen met elkaar gaan samenwerken om een content strategie te maken. Door de afdelingen samen te voegen ontstaat een ‘intelligent dialogue` tussen de kanalen. 

 

Ga als organisatie ook voor ‘Quality Content` en biedt deze in de juiste context aan de consument aan. Daarom vindt Danny Devriendt dat publishers en adverteerders nauwer moeten gaan samenwerken. Content moet op één lijn zitten dat enerzijds hulp biedt en anderzijds een emotie uitlokt. 

 

Er bestaan verschillende manieren om dit toe te passen:

–    Via Real Time Marketing: marketing die gebaseerd is op up-to-date events. Dit is het creëren van een strategie met een focus op relevante trends en onmiddellijke feedback van de consument. Voorbeelden hierbij zijn Native Advertising (Newsmonkey), Red Bull-events,…

–    Via Authority Marketing: bv. NASA die wetenschapscommunicator Neil deGrasse Tyson inzet om wetenschap en astronomie naar een groter publiek te brengen. Hij schuift veelvuldig aan bij talkshows, doet rondes langs universiteiten en heeft een eigen podcast. 

 

 

Geert Coppens (Moovly) – Video voor iedereen: multimedia voor dummies

 

Geert Coppens is co-founder van Moovly, een online platform waarmee iedereen animatievideo`s en videopresentaties kan creëren. Grafische video`s en animaties blijven vaak nog het domein van experten maar platformen zoals Moovly democratiseren de creatie van multimedia. Dit opent een hele reeks nieuwe mogelijkheden voor creatieve campagnes, user generated content of brand-consumer engagement.

 

 

Jef De Busser & Caroline Hombroukx (Head Office) – The Content Marketing hype is over

 

Jef De Busser kwam ons vertellen dat Content Marketing over zijn piek zit. Momenteel zijn er nog veel succesverhalen te melden maar dit zal in de toekomst stillaan afnemen.

Toch blijkt dat uit de laatste International Content Marketing Federation Survey dat de helft van de ondervraagde organisaties met content marketing bezig is. Al blijkt ook verder in het onderzoek dat slechts 12% van de Belgische bedrijven  een content strategie hebben.

 

“If you like control you won’t like where social and content marketing is going”

 

Volgens Caroline Hombroukx zal het in de toekomst niet gemakkelijker worden omdat het gedrag van het publiek verandert. En je dient als organisatie jouw strategie aan te passen op dit veranderende gedrag. Als beheerder van de sociale media kanalen voor de klanten van Head Office gaf ze ons tijdens het seminarie enkele tips om ons te wapenen tegen de toekomst:

–    Blijf relevant als organisatie

–    Durf creatief te denken. Laat andere spelers dan de organisatie zelf ook dingen creëren. Kies als organisatie ook eens voor andere dan de traditionele kanalen.

–    Zorg voor een goede distributie van de content. Bereik genereren via organische distributie is een hel. Tracht daarom al van in het begin ervoor te zorgen dat de targeting al zeer gericht is.

 

Als laatste gaf Caroline Hombroukx de aanwezigen nog trends in social media die een invloed kunnen hebben op content marketing:

–    Social selling: tegenwoordig bieden sociale media meer de mogelijkheid om direct vanuit het platform een aankoop te doen.

–    Social streaming: live streaming platformen worden alsmaar belangrijker. Er komen live video conversations waarbij je als organisatie directe interactie hebt met de consument.

 

 

Philip Swinnen (87seconds) – Corporate video: een onmisbare schakel in je marketing strategie

 

87seconds is een creatief bureau gespecialiseerd in de productie van corporate video`s. Philip Swinnen is managing director en verantwoordelijk voor de dagelijkse operationele leiding in deze start-up.

 

Hij is ervan overtuigd dat Corporate Video een elementair onderdeel is binnen de marketing strategie. En bedrijven zijn hiervan meer en meer overtuigd. Hij toonde aan dat 50% van de bedrijven vandaag al gebruik maken van corporate video.

 

Als we de lijn doortrekken naar content marketing zorgt een goede corporate video voor meer professionalisme. Het zorgt voor een innovatievere en energieker imago voor de organisatie. Corporate video`s leiden volgens Philip Swinnen ook tot hogere conversiecijfers. Er komen meer bezoekers naar de website, er is een hogere click-through rate, en mensen delen ook sneller video`s met elkaar.

 

Hij besloot dat corporate video goed is:

–    Voor jouw brand storytelling

–    Voor Narrowcasting

–    Om hoog te scoren in Google (SEO)

 

 

Dado Van Peteghem (Duval Union Consulting) – Going the extra mile on social media: moving from 1.0 to 2.0

 

Dado Van Peteghem begon zijn verhaal met de quote: “social media is over the hype cycle, but most organizations are using social media only at 10% of its potential. They`re in 1.0 modus.”

 

Om tot een 2.0 modus te geraken, zouden organisaties met de volgende 10 elementen rekening moeten houden. We bespreken er enkele kort.

 

 

–    Kom met een ‘Disproportionately Relevant Content Plan`. Dado verklaart dat we moeten zoeken naar de ‘Content Sweet Spot`. Vertrek hierbij vanuit de doelgroep en kijk wat ze willen lezen. Als voorbeeld gaf hij Guinness die een World Records Book hebben gemaakt. De content in het boek heeft op zich niets te maken met biermerk maar is wel disproportioneel relevant. Er is hier verder gedacht dan de context van het product.
Zorg dat je organisatie ook een ‘Glass House` wordt. Toon het DNA van het bedrijf. Want emotie triggert de interactie en zo ontstaat een emotionele connectie. 

 

“Your content strategy is key, but if you haven’t got the ‘poetry of the post’ down, it will just get lost”

 

–    Implementatie is de laatste 99% van de strategie. Dado wil hiermee verklaren dat wanneer je als organisatie content verspreid (via social media) dat je dan moet letten op alle details en dat er verschillende mogelijkheden zijn om op te vallen: gebruik de juiste ‘tone of voice`, creëer ‘Social Objects` (quotes, herkenbare situaties), integreer nieuwe formaten, speel ludiek en relevant in op bepaalde belangrijke momenten,…

 

–    Gebruik de juiste manieren om je doelgroep te laten triggeren, zoals via ‘Native Activations`. Om jongeren bewust te laten worden van alcohol kan je als organisatie bijvoorbeeld eerder kiezen om een uitdaging aan te gaan op Instagram i.p.v. resultaten van een onderzoek te posten. 

 

–    Doe aan ‘Community Building`. Verbind mensen rond een relevant onderwerp dat wordt aangedreven door een merk in plaats van ze met het merk zelf te connecteren. Als goede voorbeelden gaf hij Mobile Vikings en Solo Open Kitchen.

 

 

–    Doe aan ‘Opportunity spotting through social listening`. De meeste organisaties doen aan social media monitoring vanuit een care perspective terwijl de mogelijkheid bestaat om via een monitoring tool te luisteren naar opportuniteiten. Gebruik Social Media als een open market research database. 

 

Dado Van Peteghem concludeerde zijn presentatie dat in 2016 social in the core business moeten worden geïmplementeerd. Hij raadde aan om voor volgend jaar 3 elementen te kiezen en daarop in te spelen zodat jouw organisatie opschuift naar 2.0. 

 

Bekijk hier zijn volledige presentatie.

 

 

Robin Wollenberg (BAM Bouw en Techniek) – Get involved: social media strategie van een B2B merk

 

Robin Wollenberg is Social Media Manager voor BAM Bouw en Techiek en hij heeft een sterk geloof in social media. Het is geen trend, maar ‘here to stay`! Voor BAM Bouw en Techniek ontwikkelde en implementeerde hij de interne en externe social media strategie. 

 

Op de Social Media Day gaf hij enkele cases over hoe hij Social Media inzette om de organisatie te empoweren.

 

“Social media laat zien wie we zijn”

 

Op basis van Social Media kan je kennis delen waardoor de organisatie als een specialist wordt gezien. Betrek ook andere mensen uit de organisatie voor het inbrengen van kennis die gedeeld kan worden. 

 

“Ambassadeurs creëren kost tijd”

 

Belangrijk was dat BAM een gezicht kreeg. Door de CEO op Twitter te zetten, waren andere collega`s sneller te overtuigen om mee te gaan.

6 kraanmachinisten hebben ook een eigen twitter-kanaal gekregen waar zij geregeld foto`s van vergezichten posten die geregeld door andere mediakanalen worden opgepikt.

 

“Social Media is onmisbaar bij projectcommunicatie”

 

De organisatie kan via monitoring snel oppikken of er ergens een bouwongeval is gebeurd en kan door juiste communicatie, informatie verschaffen aan de markt. Als onderneming sta je dan niet zo snel voor verrassingen.
Het wordt ook gebruikt als omgevingscommunicatie. Social Media wordt toegepast om in dialoog te treden met mensen die rond een bouwproject wonen. De communicatie verloopt al dan niet in samenwerking met de lokale overheid.

 

Bekijk hier zijn volledige presentatie.

 

 

Thomas Paris (Pictawall) – The Power of User-Generated Content

 

Thomas Paris is medeoprichter van Pictawall, een visual marketing platform dat merken helpt om producten te verkopen met behulp van consumer generated foto`s en video`s. 

 

“UGC is not a trend. It’s a major, irreversible step in the evolution of marketing.”

 

Hij verklaarde dat user-generated content geen trend is maar een ‘the way to go`. Wat we momenteel ervaren is een grote, onomkeerbare stap in de evolutie van marketing. Social media heeft de weg om consumenten te bereiken, te engageren en te converteren compleet veranderd. En de uitdaging voor marketeers is om strategieën te ontwikkelen die nog sterker inspelen op engagement en conversies. 

 

“Higher interactions with user generated content. Embrace your users and fans!”

 

 

Met Pictawall heeft Thomas een tool ontwikkeld die foto`s en video`s van mensen op sociale netwerken verzamelt en het kiest er automatisch één uit die het beste is voor het merk op basis van ingevoerde parameters.  

 

“Consumer pictures are more trustful than pictures taking by brands.”

 

 

Chris Van Doorslaer (CEO Cartamundi) – You are a brand, even if you aren`t

 

Hoe kan een kaart- en bordspel fabrikant zijn omzet doen groeien in een tijd dat mobile applicaties hele industrieën doorheen schudt. En waarom is content marketing de sleutel op hun positieve lange termijn reputatie?

 

In eerste instantie om succesvol te blijven zijn er geregeld nieuwe innovaties rond de speelkaart (iConnection, NFC Cards, Digital Sticker Cards,…). Daarnaast maakt Cartamundi vaak gebruik van co-creatie. Zo is het bedrijf vaak deelnemende organisatie naast een initiator (Delhaize, ING, KBC, Nespresso) om een speciale kaart of reeks van verzamelkaarten te creëren.

 

Volgens Chris Van Doorslaer zijn kaarten een traditioneel maar tijdloos product die telkens opnieuw op een creatieve manier aan de man moeten worden gebracht. Hij vertelde dan ook over de ‘Mijn Dierenpark`-campagne die Cartamundi en Delhaize een tijdje geleden hebben gelanceerd. 

 

Het is een combinatie van een verzamelalbum, verzamelkaarten, stickers en een app die de technologie kan lezen die in de kaarten verwerkt zit, legde Van Doorslaer uit. ‘Het bijzondere aan “Mijn dierenpark” is dat het om een co-creatie gaat. Kinderen kiezen zelf hoe hun dierenpark er uit ziet: de naam van hun dieren, wat die eten en waarmee ze kunnen spelen. In tegenstelling tot vroeger is dus niet alles voorgekauwd.`

 

‘Maar daar stopt de co-creatie niet. Ook bij het bedenken en uitwerken van nieuwe campagnes is er bij Cartamundi sprake van een doorgedreven samenwerking met de klant` volgens Van Doorslaer.

 

 

Xaviera Ringeling – Workshop content marketing strategie

 

“Content marketing is not a quickie, it`s a relationship”

 

De ideale content marketing strategie is er eentje die luisteren en vertellen omvat. Maar ook eentje die in je algemene marketingstrategie thuishoort en alle stakeholders, zowel intern als extern, kan betrekken in het verhaal.

 

“We need to stop interrupting what people are interested in and be what people are interested in.”

 

Xaviera gaf een spoedcursus content marketing zodat iedere deelnemer aan de Social Media Day een master of content werd. Ze gaf ons daarbij de volgende tips:

–    Ken je doelgroep: leef je in, in zijn/haar wereld.

–    Weet waar de G-spot zit: het punt waar de behoefte van je doelgroep en jouw behoeften en kennis samenkomen.

–    Wees strategisch: heb een duidelijk plan en concrete doelstellingen.

–    Houd vol: content marketing is geen vluggertje, het is een relatie.

–    Wees gepassioneerd: als het jou niet eens wat kan schelen, waarom zou het je doelgroep wat kunnen schelen?

–    Wees georganiseerd: goede content komt niet zomaar uit de lucht vallen.

–    Wees (zelf)kritisch: blijf checken of je je aan de punten van hierboven houdt.