Staten-Generaal van de Media: Ingrid Lieten hamert op samenwerking

FacebookTwitterLinkedIn

Gisteren vond het derde Staten-Generaal van de Media plaats in Brussel, waarbij minister van Media Ingrid Lieten de top van de media samenbracht. Het doel was om een namiddag te debatteren en na te denken over de toekomst van het Vlaamse medialandschap.

 

Op de agenda stond o.a. een paneldebat met de bedrijfsleiders Philippe Bonamie (CEO SBS), Peter Bossaert (CEO Medialaan), Hans Cools (CEO Sanoma), Rik De Nolf (CEO Roularta), Leo Hellemans (Alg. directeur productie – VRT), en Luc Missorten (CEO Corelio) waarbij ze dieper ingingen op de algemene gezondheidstoestand van de Vlaamse mediasector. Er werd ingezoomd op de toenemende consolidatie en concentratie door o.a. de fusie van krantenuitgevers Corelio en Concentra tot Mediahuis, de interesse van Telenet in VIER en VIJF, en Sanoma dat in België in de etalage staat.

 

Samenwerking 

 

In Lietens openingstoespraak bleef ze hameren op het belang van samenwerking. Volgens haar is Vlaanderen een kleine afzetmarkt, waarbij samenwerking cruciaal is om een lokaal verankerd cultuur- en media-aanbod voor alle Vlamingen te verzekeren. Ook op gebied van talent maakt ze zich zorgen: ‘Vlaanderen herbergt tal van talentvolle mediamakers die kansen moeten blijven krijgen om hier aan de slag te blijven en hun talent in goede en correcte werkomstandigheden te ontwikkelen.’

 

Pluriformiteit

 

Verder gaf Lieten aan dat één van de belangrijkste uitdagingen het behouden is van pluriformiteit en kwaliteit van het media-aanbod. ‘Te midden van het veranderende mediagebruik en medialandschap in Vlaanderen, dragen beleid en sector de verantwoordelijkheid de pluriformiteit en de kwaliteit van het media-aanbod te stimuleren en te bewaken’, aldus de mediaminister. ‘Er is nood aan een permanente monitoring van de mediaconsolidatie en -concentratie in Vlaanderen en een verdergezet debat over de mate waarin de overheid hier regulerend moet optreden.’ Verder is het volgens de mediaminister onontbeerlijk dat ‘we blijven investeren in de productie van Vlaamse content’. Lieten verwees ook nog naar de financiële steun aan de Vlaamse journalistiek.

 

De afwezigen

 

Telenet en Belgacom, de echte hoofdrolspelers, bleven echter buiten het debat. Zij zullen nochtans in de komende jaren mee de richting van het Vlaamse medialandschap bepalen.

 

Telenet besliste gisteren om naar het Grondwettelijk Hof te stappen om het decreet inzake Signaalintegriteit aan te vechten. Dit decreet beslist dat tv-zenders eigenaar zijn van hun tv-signaal, zodat Telenet en Belgacom geen nieuwe functies meer kunnen lanceren zonder toestemming van de zenders. Volgens Telenet is dit oneerlijke concurrentie omdat buitenlandse spelers zoals Google en Apple niet moeten onderhandelen met de zenders.

 

Belgacom stuurde gisteren ook een persbericht de wereld in met daarin de aankondiging van de lancering van TV Replay. Televisiekijkers kunnen dan 36 uur terugspoelen in de tijd. Zonder reclame kost dit 7 euro per maand. Wil je de tv-spots niet doorspoelen, kost dit 5 euro per maand.

 

Mediaapp

 

In het kader van de Staten-Generaal van de Media presenteren verschillende Vlaamse mediaspelers, in samenwerking met het iMinds Media Innovatie Centrum, ‘De Media App`. De Media App is een eenmalige digitale nieuwspublicatie waarin journalisten en medewerkers uit de Vlaamse mediawereld – over de grenzen van de verschillende mediaspelers heen – het verhaal brengen van hoe onze media er in de toekomst zouden kunnen uitzien. De app bundelt tekst, beeld, infografieken en video, en kan gratis worden gedownload door tablet- en pc-gebruikers. De publicatie kan ook worden geraadpleegd op demediaapp.be. Deze digitale nieuwspublicatie is nog een maand beschikbaar.