Sanoma Media: toelichting bij cijfers 2012 en aankondiging van sleuteljaar 2013 met o.a. start Libelle TV

FacebookTwitterLinkedIn

Aimé Van Hecke (CEO) heeft vandaag een toelichting gegeven bij de jaarcijfers 2012 van Sanoma Media Belgium en gaf een eerste indruk van het eerste kwartaal van 2013. Tegelijkertijd verduidelijkte het bedrijf nog eens haar nieuwe businessmodel waarmee het zich wapent tegen de evolutie van de mediamarkt. Die nieuwe strategie legt de nadruk op crossmedialiteit en het platformonafhankelijk maken van de sterke merken.

 

Sanoma Media Belgium (SMB) wil een bedrijf zijn dat mee evolueert in het digitale tijdperk. In 2007 was het nog voor de volle 100% een printbedrijf. In 2012 was dat nog maar voor 75% het geval. In 2020 wil SMB graag 50/50 print – non-print zijn. Die strategie indachtig zet Sanoma zwaar in op de nieuwe beschikbare mediakanalen.

 

2012 was voor het bedrijf een tumultueus jaar. Er was de lancering van VIER en VIJF, de implementatie van een nieuw ‘Operating Model`, de acquisitie van communicatiebureau Head Office, en dit allemaal in een reclamemarkt die zwaar onder druk staat en een consument die zich meer en meer digitaal oriënteert. Opvallend is dat het marktaandeel van SMB in het midden van deze storm redelijk stabiel blijft.

 

De cijfers

 

De totale verkoopcijfers van SMB stegen in 2012 met 9% tot 228 miljoen euro. Deze groei is echter grotendeels te danken aan de nieuwe bijdrage van De Vijver Media. Zonder het aandeel van VIER en VIJF gingen de verkoopcijfers licht achteruit met 1%, een beperkt verlies tegenover de totale mediamarkt.

 

De onlineadvertenties van SMB (zonder De Vijver) stegen in 2012 met maar liefst 92% en zijn goed voor 3 miljoen euro inkomsten. Deze groei kan echter het verlies in printadvertising (11,8% achteruit vergeleken met 2011 en 5,4 miljoen euro minder opbrengsten) niet opvangen. En hoewel het aantal abonnees in het algemeen licht stijgt met 4,3%, gaat de hoofdbrok van de inkomsten van SMB, met name de losse verkoop, ook met 2,8% achteruit.

 

In een markt die sterk achteruitgaat (oplagecijfers van de totale printsector daalden sinds 2010 met 12%) blijft SMB zijn marktaandeel van 25% behouden. Het bedrijf deelt dus gelijkmatig in de klappen in vergelijking met de rest van de markt.

 

De sterke daling in advertentie-inkomsten van het derde en vierde kwartaal van 2012 lijkt zich door te zetten in het eerste kwartaal van 2013. In dat kwartaal is er een iets zwakkere bijdrage van De Vijver (20,6 %in plaats van 23).

 

De bladen

 

De uitdaging voor Sanoma Media Belgium zal zijn om een zo groot mogelijk percentage van zijn abonnees en de losse verkoop ook warm te maken voor de onlineplatformen van zijn printmerken. Daarom wordt elk papieren abonnement nu ook altijd gekoppeld met een digitaal abonnement. Zo wil Sanoma alle consumenten laten kennismaken met de rijkere mogelijkheden van de digitale versies.

 

Bij Libelle gaat de verkoop van het magazine zelf met 3,8% achteruit, dit werd gecompenseerd door de zogenaamde ‘Libelle Momentums`, een geheel aan multimediale activiteiten en evenementen. Dankzij deze sterke crossmediale aanwezigheid levert Libelle dus goede prestaties.

 

Bij het blad Flair konden prijsaanpassingen de dalende verkoopcijfers onvoldoende compenseren. Wel kon de stijging van de verkoopprijs een verlies van 10,9% in oplage tot een opbrengstverlies van 6,1% reduceren voor de Vlaamse versie van Flair. De Franstalige versie lijdt een verlies van opbrengst van 4,1%.

 

De prijsstijging bij Story leverde dan wel weer een positief resultaat op. Ondanks een verlies in verkochte exemplaren van 10%, wat nog meevalt in vergelijking met andere infotainment en people news magazines, stijgt de opbrengst van Story met 8,5%.

 

De relaunch van Vitaya in 2012 werd ook goed onthaald. Sinds de herlancering in juni heeft het blad al 25% extra exemplaren verkocht. Hierdoor heeft het blad zijn jaarverlies kunnen afzwakken. Aimé Van Hecke noemt dit verhaal “de les van een goed product”.

 

Nieuwe  initiatieven

 

Met Story FM wil Sanoma zijn crossmediale filosofie verder uitwerken. Met de test van de radiozender in Antwerpen en Vlaams-Brabant wou Sanoma het DNA van een printproduct overbrengen naar de audiovisuele media. De reacties op de zender met muziek van eigen bodem en klassiekers zijn positief, en volgens Van Hecke is er veel minder te merken van de weerstand die adverteerders vaak voelen ten opzichte van infotainment en people magazines. Bij de herverdeling van de frequenties in 2016 is Sanoma van plan om een goed bod te doen om het bereik van de zender te vergroten.

Begin mei 2013 komt op VIJF Storywood, een programma met celebrities, rode lopers, glamour en gossip. Dat is een crossmediapartnership tussen print en TV.

 

De She Deals zijn een online aanbod van voordeelaanbiedingen die gepromoot worden in de magazines Flair, Libelle en Feeling. Het is een digitaal en modern equivalent van de vroegere voordeelboekjes met uiteraard heel wat interactieve extra`s.

 

Naast het al bestaande Sqills, dat een uitgever is van sponsored magazines, heeft Sanoma Media Belgium nu ook Head Office overgenomen. Head Office is actief in dezelfde markt, maar zal gefocust zijn op relationship marketing en CRM, terwijl Sqills zich meer op content marketing zal toespitsen. Sanoma benadrukt dat het hier niet om een fusie gaat, maar dat de twee bedrijven onafhankelijk blijven functioneren.

 

Bij de evaluatie van VIER en VIJF wees Aimé Van Hecke er nogmaals op dat het opstarten van een nieuwe zender tijd vergt. Hij zag alvast een ‘positieve reactie van de reclamemarkt op een nieuwe versterkte commerciële zender`. Hij gaf ook toe dat het een grote uitdaging is voor De Vijver Media om van een productiebedrijf naar een full media company te evolueren.

 

De nieuwe strategie

 

Sanoma Media Belgium wil met een nieuwe bedrijfsstrategie duidelijk investeren in de toekomst. Ook een verhuis van drie locaties naar één centraal complex in Mechelen op 25 juni hoort daarbij. Samen met deze verhuis wordt een nieuwe organisatie geïmplementeerd met onder andere nationale redactieteams.

De nieuwe COO is Hans Cools. De salesverantwoordelijke is Rein De Meulenaer, hij wordt verantwoordelijk voor zowel consumer als advertising sales, zowel print als digitaal.

Met deze transformatie wil Sanoma Media Belgium inspelen op het veranderende medialandschap. Het wil een bedrijfsfilosofie hanteren die zich baseert op de overgang van print en analoge content naar audiovisuele en digitale content, en van foto en tekst naar beeld en geluid.

 

Internationalisering

 

Aimé Van Hecke voelt niet de druk van geïnternationaliseerde aankoopprocessen. Eventuele herschikking binnen de internationale portefeuille van Sanoma Media zijn momenteel ook niet aan de orde.

Vanuit de groep werd een gemeenschappelijk project opgezet rond mobiele media. Dit “mobile accelerator team” bestond uit 160 specialisten uit de groep, waaronder 10 Belgen. Het eerste resultaat wordt binnenkort gelanceerd. “BeautyTale, Your Personal Beauty Advisor” is een app met info, tips en advies met een belangrijke redactionele bijdrage.

 

Libelle TV

 

Libelle is de laatste jaren uitgegroeid tot een gezonde crossmediale familie. Naast het wekelijkse magazine (225.000 exemplaren) zijn er twee nieuwe maandbladen (Libelle Lekker en Libelle Mama), een club licensing op kleding en schoenen, evenementen, een e-shop, de website en drukke activiteit op social media.

Op 15 augustus komt daar Libelle TV bij, een digitaal TV-kanaal (voorlopig enkel via Telenet). Dit wordt een rijkgevulde “day-tv” gericht naar de Libelle-doelgroep. De positionering zal duidelijk verschillen van VIJF, beide zenders zullen trouwens intensief samenwerken voor een wederzijdse promotie. De commercialisering van de airtime op Libelle TV gebeurt door SBS Regie.