Roularta stopt met de uitgave van De Streekkrant

FacebookTwitterLinkedIn

Roularta Media Group zet vanaf 27 oktober een punt achter de uitgave van de laatste 17 edities van het huis-aan-huisblad De Streekkrant.

De opmars van de grootdistributie en de e-commerce hadden de lokale markt al zwaar onder druk gezet en de coronapandemie trof de al verzwakte retailmarkt midscheeps. Deze situatie en de concurrentie van de social media hebben geleid tot een dalende advertentiemarkt voor de lokale huis-aan-huisbladen. Ondanks meerdere pogingen om het tij te keren, werd de financiële toestand van De Streekkrant niet langer houdbaar.

Van bij de start van Roularta in 1954 werden huis-aan-huis-bladen uitgegeven onder de merknaam “Advertentie” en later “Groep E3” met Groot-Antwerpen en Groot-Gent als grootste titels, en in de jaren 70 “De Streekkrant”, overal gratis bedeeld in elke brievenbus van elke stad en gemeente van Vlaanderen. Roularta heeft vanuit die lokale pers de middelen gekregen om uit te groeien tot een multimediaal bedrijf, met 30 magazinemerken, de unieke multimerken app en kiosk ‘Mijn Magazines’, een aantal toonaangevende magazinemerken in Nederland en Duitsland, lokale en businesskranten en de grootste drukkerij van het land.

Roularta heeft met Roularta Local Media tevens een unieke leidende positie in de markt van de lokale media. De zondagskrant De Zondag bereikt met papieren en digitale edities in heel Vlaanderen wekelijks 1,5 miljoen lezers dankzij onder meer de unieke bedeling op zondag via bakkers en warenhuizen. Sterck is het origineel netwerkplatform voor de kmo’s en lokale ondernemers. Steps is het glossy magazine voor actieve vrouwen en trendy mannen dat 9 keer per jaar verschijnt in alle Vlaamse provincies.

Roularta Local Media voerde de laatste jaren een drastische digitalisering door. Adverteerders kunnen op een met precisie bepaalde locatie adverteren via alle digitale platformen van Roularta (Knack, Libelle, Trends, Flair, enz.), via tv-schermen in 300 (dit najaar 500) Vlaamse winkels, via de stedenwebsites, de Facebookgroep (200.000 volgers) en de app Mijn Stad.

Met Immovlan voor vastgoed (in een joint venture met Rossel en Belfius), Gocar voor nieuwe en tweedehands auto’s en Regiotalent voor vacatures en employer branding is Roularta Local Media al jarenlang een belangrijke speler op de markt van digitale aankondigingen. Tenslotte beschikt Roularta Local Media over een team van digitale marketingexperten die kmo’s en lokale handelaars ondersteunt in hun aanwezigheid en vindbaarheid in de zoekmotoren en op de social media.