Resultaten MediaXperience: Belgen zijn actieve mediagebruikers

FacebookTwitterLinkedIn

De klassieke tv en radio vormen nog altijd het fundament van ons mediagebruik, al worden ze steeds meer aangevuld met nieuwe digitale merken en dragers. Dat blijkt uit onderzoek door de reclameregie RMB en het marktonderzoeksbureau TNS bij 3.224 respondenten tussen 15 en 64 jaar met een internetaansluiting. Over het algemeen doen de Belgen ongeveer 9 uur per dag aan mediaconsumptie.

 

Lineaire radio en televisie nog springlevend bij de Belgen

 

Van alle tijd die we aan video besteden, gaat nog 71 procent naar traditionele, lineaire tv. RMB besluit dat er nog niet echt sprake is van ‘kannibalisme` van de televisie door online videodiensten. Wat we digitaal bekijken, komt overigens vaak boven op het klassieke kijkgedrag.

 

Zowat 15 procent van de totale videoconsumptie gebeurt op aanvraag. De diensten van de bekende operatoren (zoals Play More van Telenet, TV Overal van Proximus en VOOmotion) bereiken daarbij dubbel zoveel kijkers dan pure online spelers zoals Netflix. Ook dat geeft aan dat de Belg trouw blijft aan zijn bekende mediamerken.

 

Van de audioconsumptie wordt nog 71 procent ingevuld door de FM-radiostations. Online muziekplatformen, zoals Spotify, Apple Music of Deezer, halen maar 10 procent van de totale luistertijd.

 

RMB besluit dat lineaire radio en televisie in ons land nog altijd springlevend zijn en dus onmisbaar voor adverteerders die een breed publiek willen bereiken. “Zelfs bij jongeren (15-24 jaar) blijven die traditionele kanalen de voorkeur hebben”, klinkt het.

 

Facebook is het enige echte digitale massamedium

 

Van de mediatijd die we online spenderen, nemen sociale media 40 procent voor hun rekening, gevolgd door nieuwssites (20%) en zoek- en portaalsites (16%). Maar als we ‘sociale media` schrijven, bedoelen we eigenlijk Facebook.

 

Met een bereik van meer dan 3 miljoen Belgen (42%) laat Facebook andere online merken ver achter zich.

 

Als er wordt gekeken naar Portals en Search Engines komt Google met bijna 2 miljoen gebruikers per dag enigszins in de buurt.