Reclameplafond VRT staat keuze van adverteerders voor meest relevante kanalen in de weg

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn

Een studie van VUB en KULeuven toonde aan dat elke euro overheidsdotatie die de openbare omroep VRT krijgt, goed is voor een meerwaarde van 2,5 euro voor de economie. De 267 miljoen euro die de Vlaamse overheid investeert, levert 670 miljoen euro op. Uitgedrukt in FTE’s gaat het om 5.768 jobs.

Deze sprekende cijfers pleiten voor het optrekken van de financiering van de openbare omroep. Dat kan ofwel via overheidsdotatie, ofwel door het afschaffen van het reclameplafond. De VRT mag jaarlijks immers maar 72,84 miljoen euro (jaarlijks geïndexeerd) uit commerciële inkomsten halen.

“Dat plafond is voor de marketingwereld niet ideaal”, aldus BAM-voorzitter Koen Van Impe. “In België doet radio het uitstekend. Het is doeltreffend, doet het goed in combinatie met digital en is een betaalbaar medium. Het reclameplatfond zorgt ervoor dat het risico bestaat dat de VRT adverteerders ruimte moet weigeren. Dat betekent dat de dynamiek van de markt niet kan spelen en dat adverteerders dan niet het voor hun meest relevante kanaal kunnen inzetten om hun boodschap over te brengen. Voor ons is dit dus geen meaningful marketing.”

BAM begrijpt waarom de overheid een plafond in het leven heeft geroepen en begrijpt ook het standpunt van de commerciële zenders die een te commerciële VRT als marktverstorend ervaren. Het wil dan ook de discussie over de financiering van de VRT opnieuw openen, maar deze sereen benaderen in het licht van een nieuwe beheersovereenkomst.