Radio 2 blijft de grootste radiozender in Vlaanderen, Nostalgie stijgt sterk bij doelgroep 35-54

FacebookTwitterLinkedIn

Radio 2 blijft met een marktaandeel van 30,5% de grootste radiozender in Vlaanderen. Dat blijkt uit de luistercijfers van het CIM voor de periode september-december 2019. Qmusic volgt op de tweede plaats met 12,4% marktaandeel, maar ging er lichtjes op achteruit. Studio Brussel is de meest beluisterde radio op het werk. De zender behoudt de derde plaats en houdt zijn marktaandeel stabiel op 10,6%, met dagelijks net geen 600.000 luisteraars.

De openbare omroep spreekt in een persbericht van een sterk najaar. Wekelijks luisteren 91% van de Vlamingen naar radio en 70% naar de VRT-radiozenders. De VRT-radio’s konden rekenen op een dagelijks bereik van bijna 3 miljoen luisteraars en een marktaandeel dat steeg naar 61,6%. In de schaduw van Radio 2 en Studio Brussel, klimt Radio 1 naar 8,1% marktaandeel dankzij een langere luisterduur (151 minuten per dag). De klassieke radiozender Klara ging er dan weer lichtjes op achteruit en haalt met 150.000 dagelijkse luisteraars net geen 2% marktaandeel.  Binnen de commerciële doelgroep 18-44 staat Studio Brussel in pole position (21,1%), gevolgd door MNM (19,6%). Samen bereiken ze wekelijks meer dan 1,1 miljoen luisteraars in deze leeftijdsgroep. Het globale marktaandeel van de jongerenzender zakte lichtjes en komt uit op 9%, waar het zich eerder nog op 10,1% situeerde.

Els Van de Sijpe, manager radio bij VRT: “Dagelijks stemmen meer dan 1,3 miljoen Vlamingen af op Radio 2 voor zijn sterke programma’s en de mix van nationale en regionale informatie. Ook Radio 1 zet een mooi resultaat neer en speelt volop zijn rol als brede actualiteitszender. Met Radio 1 Select lanceerde de zender in het najaar ook een succesvol on demand audio-aanbod, waarbij je alle fragmenten snel en eenvoudig kan beluisteren via de site of de app. Sinds september 2019 werden meer dan 470.000 audiofragmenten beluisterd, wat aantoont dat er dus duidelijk een behoefte is om radiofragmenten te beluisteren wanneer je dat zelf wil. In de toekomst willen we dat ook voor onze andere radionetten doen.”

Ook bij DPG Media blikken ze terug op een positief 2019. Qmusic is marktleider bij de zenderdoelgroep van Vlamingen tussen 18 en 44 jaar met 20,8% marktaandeel.  Dagelijks luisteren er elke dag bijna 830.000 Vlamingen naar Qmusic. Ook Joe kijkt terug op een mooi 2019 met 9% marktaandeel bij het brede publiek (12+) en een stevige groei bij de zenderdoelgroep 35 – 54 jarigen naar 13,2%. Willy, de nieuwe digitale rockradio van DPG Media, kon sinds de oprichting in oktober 2019 zo’n 7.600 dagelijkse luisteraars bekoren.

An Caers, directeur radio bij DPG Media: “2019 is een heel dynamisch jaar geweest: naast onze nieuwe radiostudio’s hebben we verschillende digitale zenders gelanceerd en nog meer ingezet op social media. We bereiken dagelijks meer dan 1,3 miljoen Vlamingen met onze merken zowel on air, digitaal als tijdens onze evenementen.”

Een grote stijger is Nostalgie, die op de specifieke doelgroep 35-54 jaar ruim 2% steeg, van 6,3% naar 8,4%. Op 12+ haalt de radiozender een marktaandeel van 6,3% of dagelijks bijna 450.000 luisteraars. NRJ Vlaanderen is sinds september 2018 in de ether en stijgt nu naar 30.950 dagelijkse luisteraars, tegenover 21.140 een paar maanden eerder.

Tom Klerkx, directeur Nostalgie Vlaanderen: “Uiteraard zijn we tevreden dat we elke dag meer luisteraars boeien. Onze muzikale acties, zoals de Classics Top 2020, vallen dus duidelijk in de smaak. Met ons Nostalgie Beach Festival blijven wij ook onze festivals verder uitbouwen.”

Andere kleine radiozenders als Radio Minerva (dagelijks 57.180 luisteraars), het Nederlandstalige VBRO (47.790 luisteraars) en het op dansmuziek gefocuste TOPradio (50.540 luisteraars) bleven min of meer stabiel.

In Franstalig België zijn de drie grootste radio’s Nostalgie (15,8%), Vivacité (14,5%) en Radio Contact (13,5%).

Bron: Belga.

Lees ook: Nostalgie en tête devant Vivacité et Radio Contact.