Orbit by PUB: Wat betekent transparant communiceren?

FacebookTwitterLinkedIn

“La transparence est devenue une nouvelle norme”, aldus Zehra Sayin (Special Olympics). Aandacht besteden aan transparante communicatie is dan geen luxe. PUB nam het heft in handen en waagde zich met hun derde editie van Orbit by PUB dit jaar aan een virtueel event. Moderator Jacques van den Biggelaar: “De afgelopen jaren is de roep om transparantie toegenomen”.

Hieronder geven we enkele sleutelonderwerpen mee vanop de livestream-conferentie van Orbit by PUB op 22 oktober.

Transparantie is een social responsibility

Hoe de juiste toon aannemen in een crisis?”, vraagt Florence Coppenolle (Engie) zich af. Ze blikt specifiek terug op het crisismoment begin dit jaar met de lockdownperiode, waardoor iedereen vreesde door dat vele thuiszitten: “Ou la la, ma facture d’énérgie, elle va exploser! De klanten waren overtuigd daarvan en die overtuiging moest gekaderd worden”. Bij Engie kozen ze ervoor om aanwezig te zijn op het scherm en concrete oplossingen aan te bieden. “We hebben een reeks materialen ontwikkeld onder de naam ‘Stay Home, Save Up’, waarbij we helemaal centraal zetten wat de mensen thuis kunnen doen om hun verbruik te doen dalen en daarmee uiteindelijk ook hun factuur”. Tips om energie te besparen tijdens de lockdown, het gebaar werd geapprecieerd.

Transparantie is een kwestie van waarde, een kwestie van menselijke waarde”, benadrukt Nathalie Erdmanis (AG Insurance). Die menselijke waarde zetten ze bij de Special Olympics ook in de verf, om de inclusie van personen met een beperking te bevorderen via sport. Volgens Zehra Sayin (Special Olympics) staat authenticiteit daarbij op de voorgrond. “Wat betekent transparantie voor een vzw? Er ligt uiteindelijk nog meer druk op ons omdat wij dagelijks bezig zijn met maatschappelijke projecten.” Binnen Special Olympics ligt een van drie grote pijlers bij marketing. Zehra Sayin: “Ik ben ervan overtuigd dat wij als vzw de toon van medelijden absoluut moeten vermijden. Medelijden heeft slechts op zeer korte termijn een effect en een impact op het publiek. Voor een duurzame impact moet je communiceren over de trots van deze unieke atleten”.

Laat weten wat je niet weet

Transparantie is vandaag belangrijker dan ooit en daarbij is het ook belangrijk om te zeggen ‘Communiceer niet alleen wat je weet, maar ook wat je niet weet’”, raadt Ann De Bisschop (Welzijns- en HR-expert). Als je niet weet, in een moeilijke periode zoals de lockdown, wanneer je weer gaat kunnen opstarten, wanneer je weer naar kantoor gaat kunnen enz., dan is dat ook belangrijk om te communiceren. Ann De Bisschop wijst als kapstok voor een vlot verloop op de vier C’s: communicate, collaborate, connect en care.

Je ambitie delen is goed, maar je moet ook het resultaat onder ogen kunnen komen als je transparant wil zijn, en het is daar dat het soms wat beangstigend kan worden”, meent Anne-Clotilde Picot (Ikea). Ze geeft het voorbeeld van de Ikea-doelen om food waste te halveren, dat Ikea dit jaar niet bereikt heeft. “De resultaten zijn eigenlijk heel goed, maar ze behalen die doelstelling niet. Transparantie is dan ook kunnen zeggen ‘Dit is wat we probeerden te bereiken. We zijn er niet in geslaagd, maar hier is wat we gaan doen om het volgend jaar wel in orde te brengen’”, aldus Anne-Clotilde Picot. “Zodra je transparant wordt, ben je ook kwetsbaar. Als je transparant wil zijn, dan moet je het idee loslaten dat je perfect moet zijn of dat je als perfect moet worden beschouwd.

Té transparant, bestaat dat?

Kun je overdrijven met die transparantie? Ja, volgens Anne-Clotilde Picot. Dat heeft met relevantie te maken. “Een kleine waarschuwing: het risico dat je te transparant wordt, en als je te transprant bent over alles, dan word je misschien onzichtbaar. Iets wat we niet mogen vergeten is dat goede communicatie, impactvolle communicatie ook relevant zijn is: als we het echt hebben over wat ertoe doet. Het is niet nodig om altijd over alles transparant te zijn”.

Overcommuniceren is een zorg die je niet moet hebben, volgens Ann De Bisschop. “Communicatie is vandaag de lijm voor je organisatie”, zegt zij. “Je moet niet bang zijn om te gaan overcommuniceren want je kan eigenlijk niet genoeg communiceren. Waarom? Vandaag hebben we geen koffiemachine waar we gezellig kunnen samenkomen. Dat moeten we vandaag gaan compenseren omdat communicatie voor een hoger engagement zorgt”.