Nieuwswebsites van Mediahuis verwerven Digital Ad Trust label

FacebookTwitterLinkedIn

Na een uitvoerige en geslaagde audit worden de websites van Het Nieuwsblad, De Standaard, Het Belang van Limburg en de Gazet van Antwerpen officieel gecertificeerd met het Digital Ad Trust label. Hiermee wil Mediahuis als regie het vertrouwen van de consument en tussen de verschillende spelers op de advertentiemarkt verder versterken.

Bart Decoster, Advertising Director bij Mediahuis: Het Digital Ad Trust label past in onze vertrouwensvisie waarin we inzetten op kwaliteitsvolle en betrouwbare communicatie met onze consumenten. We zijn dan ook erg blij met deze samenwerking en dit label.”

Het Digital Ad Trust label is een initiatief van de Belgische federaties UBA (adverteerders) en WE MEDIA (uitgevers). Sinds de start van het label, 6 maanden geleden, zijn er nu 10 belangrijke nieuwssites gelabeld. De audits voor een tiental anderen lopen. Momenteel is het label enkel beschikbaar voor display-advertenties, later dit jaar volgt ook een kwaliteitslabel voor video.

De controles op de websites (mobile en desktop) worden uitgevoerd door het externe certificatieorgaan fma (Financial Media Audit). Het label wordt telkens voor een periode van 12 maanden toegekend.

De waardering gebeurt op basis van 5 criteria:

  1. Zichtbaarheid van online advertising optimaliseren
  2. Advertentiefraude bestrijden
  3. Brand safety garanderen: merken de garantie bieden dat de omgeving waarin ze verschijnen volkomen veilig is
  4. Gebruikerservaring (UX) verbeteren, en het aantal advertenties op één pagina beperken
  5. Gebruikers beter informeren over de bescherming van hun persoonsgegevens

Uitgevers van websites die ook een label voor hun site willen, kunnen nog tot 22 mei een kandidatuur indienen op www.digitaladtrust.be.