Mediahuis lanceert MH Data Studio: focus op audiences, targeting en personalized advertising

FacebookTwitterLinkedIn

Mediahuis heeft zich de laatste tijd sterk ingezet om op een innoverende manier met al hun data aan de slag te gaan. In 2017 implementeerde het met Cxense een Data Management Platform. Hiermee kon de mediagroep campagnes gerichter uitleveren, omdat surfers op basis van sociodemografisch-, intent- en leesgedrag in verschillende doelgroepen gesegmenteerd werden. Vandaag gaat Mediahuis een stap verder en lanceert het een dedicated datateam onder de naam MH Data Studio.

Bereik

De sites van Mediahuis bereiken vandaag maandelijks 3,4 miljoen geregistreerde surfers. Dankzij deze gigantische bron van data kunnen audiences voortdurend geoptimaliseerd worden met het oog op het relevant uitleveren van advertenties. MH Data Studio zal dieper in de data van Mediahuis duiken met als voornaamste doel insights en audiences volledig op maat van adverteerders aan te reiken.

Data Scientists

MH Data Studio wordt geleid door Trui Lanckriet (Data Governance Lead en tevens Custumor Data & Insights Manager bij Mediahuis) en bestaat uit verscheidene Data Scientists. Hun rol is om de kwaliteit van de audiences te garanderen, maar vooral ook om audiences op maat van adverteerders te bouwen en te onderhouden. Daarnaast staan ze ook in voor het optimaliseren en rapporteren van campagnes. Jessica Bulthé maakt deel uit van het team en treedt naar voren als aanspreekpunt voor de markt.

Jessica Bulthé, Data Scientist bij MH Data Studio: “Met MH Data Studio willen we een gepersonaliseerde data service aanbieden en een betrouwbare, strategische mediapartner zijn. Via pixels analyseren we wie de audience van een adverteerder is en op welke manier zij via de sites van Mediahuis bereikt kunnen worden. We kunnen de database van een adverteerder matchen met onze surfers om heel gerichte boodschappen uit te leveren naar klanten of prospecten. En tot slot kunnen we look-a-likes bouwen van klantensegmenten van een adverteerder, gebaseerd op surfgedrag dat gelijkaardig is aan wat we op onze sites analyseren.”

Transparantie en respect

Transparantie en respect in relatie met zowel lezer als adverteerder wordt steeds voorop gesteld. Alle data van Mediahuis worden GDPR compliant behandeld: gevoelige informatie (bijvoorbeeld surfgedrag op Gezondheid.be) wordt niet getracked, data worden nooit verkocht aan derde partijen en surfgedrag wordt anoniem geanalyseerd.

Ter lancering van MH Data Studio organiseert Mediahuis tijdens de zomermaanden twee sessies om concreet voor te stellen op welke manier hun data approach een meerwaarde kan betekenen voor de digitale marketing van merken.