Mediahuis kiest voor “evolutie” ipv “revolutie” in het debat rond de 15% agentschapscommissie

FacebookTwitterLinkedIn

Mediahuis Connect reageert met terughoudendheid op het voorstel tot afschaffing van de 15% agentschapscommissie. Naast het feit dat het voorstel geen werkelijke oplossing biedt voor het versterken van de competitiviteit, zou een te snelle afschaffing het ecosysteem binnen de advertentiemarkt te drastisch verstoren.

 

Mediahuis heeft dan ook beslist om op 1 januari 2016 de bestaande regeling rond agentschapscommissie te behouden. Mediahuis gelooft dat andere initiatieven nodig zijn om toekomstgericht de competitiviteit te versterken ten opzichte van media die de 15% agentschapscommissie vandaag niet toepassen. Bovendien vindt Mediahuis het ook belangrijk om het commissiesysteem en de prijszetting coherent en gealigneerd te houden over alle businesses heen.

 

Corporate Director Bart Decoster: “Het continu wijzigende medialandschap en de sterke evolutie richting digitaal maken dat ook Mediahuis Connect overtuigd is van het feit dat het bestaande ecosysteem grondig moet worden geëvalueerd. Wij durven geloven dat de toekomst er één zal zijn zonder agentschapscommissie. Dat zien we trouwens vandaag al in een groot deel van onze omzet. Alleen zijn we geen voorstander van een revolutie. Mijn voorstel is dan ook om met respect voor alle partijen (waaronder o.a. UBA, UMA en ACC) de dialoog en analyse verder te zetten zonder het gevoel te hebben dat we met onze rug tegen de muur staan”.

 

De beslissing van Mediahuis is ook mede ingegeven door het feit dat de print- en onlineregie, in tegenstelling tot het medium televisie, in veel grotere mate samenwerkt met rechtstreekse klanten. Dit komt doordat een aanzienlijk deel van haar advertising business, naast nationale campagnes, is opgebouwd uit regionale campagnes, jobadvertenties, topicals en classifieds. Mediahuis Connect werkt nauw samen met vele, vaak regionale partners en heeft respect voor een business die bijzonder belangrijk is voor alle Mediahuis-titels.

 

Bart Decoster: “Vanuit de eerder regionale bureaus kregen we een duidelijk signaal dat velen van hen vandaag niet klaar zijn om op een directe afschaffing van de 15% agentschapscommissie te anticiperen. Als Mediahuis Connect willen we absoluut vermijden om eenzijdig de dynamiek binnen dit ecosysteem te verstoren”.