Mediahuis Advertising commercialiseert reeds sinds vorig jaar de Nederlandstalige podcasts van De Standaard. Targetspot doet hetzelfde over de taalgrens met de podcasts van Radio France. Vanuit de markt voelden beide uitgevers de nood om een nationaal aanbod te lanceren. Door beide platformen te combineren hebben adverteerders vanaf nu toegang tot een enorm potentieel landelijk bereik. Het reclame-aanbod bestaat uit sponsoring van bestaande podcasts aan de hand van korte pre-roll ads.
Tom Ballon, Product Manager Audio Mediahuis: “De podcast is in België aan een spectaculaire opmars bezig. Het geeft ons de mogelijkheid nieuws op een alternatieve manier te brengen en adverteerders een innovatieve oplossing te bieden om hun doelgroep te bereiken.”
Frederic De Cooman, Country Director BeLux Targetspot: “Verschillende onderzoeken tonen aan dat podcasts een effectief middel zijn voor adverteerders in het overbrengen van hun boodschap. De combinatie van Radio France en De Standaard biedt hen nu eindelijk ook een kwalitatief pakket met nationaal bereik aan.”
Adverteren in podcasts staat in België nog steeds in de kinderschoenen. Nochtans leren de ervaringen uit het buitenland ons dat er een enorm potentieel in podcastadvertenties schuilt. Het jong en hoger opgeleid publiek van podcasts blijkt dan ook erg aan te spreken bij adverteerders, maar moeilijk te bereiken via traditionele kanalen. Podcasts kunnen hierbij een erg nuttige rol spelen in de mediamix.