Medialaan en de Persgroep Publishing zetten vol in op online met de oprichting van een joint venture. Deze bevat een gezamenlijk datateam en een geïntegreerde reclameregie voor tv, radio, print en digitaal die vanaf 2018 operationeel moet zijn.
Door de digitalisering verandert het mediagedrag razendsnel. Massamedia worden zowel offline als online beleefd. Het is logisch dat dit ook gevolgen heeft op de advertentiemarkt. Medium first wordt audience first, en brede communicatie gaat vandaag hand in hand met een gerichte, gepersonaliseerde aanpak.
Eén crossmediale reclameregie
Medialaan en de Persgroep Publishing brengen hun expertise en merken samen in één geïntegreerde, crossmediale reclameregie. Ze richten een 50/50 joint venture op die vanuit Vilvoorde zal opereren onder leiding van Ben Jansen, huidig commercieel directeur van Medialaan. De komende weken zal deze nieuwe organisatie vorm krijgen met de bedoeling om vanaf 1 januari 2018 als één reclameregie volledig operationeel te zijn.
Ben Jansen: “Door deze geïntegreerde aanpak nemen we als Belgisch bedrijf een unieke positie in op de online markt: elke dag vinden miljoenen Vlamingen de weg naar onze online media. Aan onze adverteerders bieden we een groot, targeted bereik in een veilige content- en communicatieomgeving. Daarnaast zal de joint venture een gezamenlijk beleid voeren met betrekking tot ad standaarden, ad verification, ad tools en ad technologie. De joint venture zal hierdoor in de online wereld een competitieve en aantrekkelijke regie zijn voor onze adverteerders”.
Trinity, gezamenlijk datateam onder leiding van Nils van Dam
Het beschikken over kwalitatieve data is bepalend voor succes in de online wereld. Het geeft media immers de mogelijkheid om een relevant aanbod uit te werken voor zowel de consument als de
adverteerder. De complementariteit tussen Medialaan en de Persgroep Publishing is ook op dit vlak erg groot en beide bedrijven zullen dan ook samen investeren in een uniek, lokaal datateam.
Dit nieuwe initiatief, Trinity genaamd, gaat binnenkort van start en krijgt, naast de regie, een cruciale plaats in de joint venture. Nils van Dam zal de leiding nemen van het datateam. Hij heeft een rijke management- en marketingervaring bij Unilever, AB Inbev en Censydiam.
Nils van Dam: “Een combinatie van data intelligentie en sterke merken is een noodzaak geworden voor een duurzaam businessmodel. Trinity wordt een essentiële hoeksteen in het nieuwe verhaal”.
Dit alles zal gerealiseerd worden met respect voor de mediaconsument, die meer en meer de voorkeur geeft aan gepersonaliseerde content en reclame. Het inpassen van de bestaande en nieuwe regels rond de bescherming van persoonsgegevens maakt hier integraal deel van uit.