Jeroen Naudts: “Bij 1 op 4 jongeren beïnvloeden influencers hun aankoopgedrag”

MAGnify
FacebookTwitterLinkedIn

Eerder dit jaar publiceerde Arteveldehogeschool de resultaten van een onderzoek over media en influencermarketing. Onderzoeker Jeroen Naudts gaat op MAGnify dieper in op de inzichten. Een voorsmaakje.

In een zin: hoe denken jongeren of influencermarketing?

Een groot deel van hen (72%) vindt influencermarketing een meerwaarde voor mediamerken. Een op de vier zegt ook effectief over te gaan tot aankoop van een magazine. Dat lijkt weinig, maar er zijn weinig marketingtechnieken die zo effectief zijn. En bovendien zijn er relatief weinig mediamerken die influencermarketing inzetten. Al merk je wel een dubbele houding: media die gericht zijn op nieuws zijn terughoudend, magazines in beauty en fashion doen het al meer.

Wat is de belangrijkste learning uit jullie onderzoek?

Voor een groot deel van de jongeren zijn influencers belangrijke pijlers in tijden van een overload aan informatie. Influencers nemen dan de rol van filter, van gatekeeper op zich. Ik voeg er wel aan toe dat een deel van de jongeren het concept sceptisch bekijkt. Het gaat dan vooral om ‘oudere jongeren’ (19+). Belangrijk voor magazines is dan ook dat ze samenwerken met influencers die bij hun merk passen. Een match qua ‘branding’ is onontbeerlijk.

Waarop moeten magazines nog letten?

Ze moeten durven de controle voor een deel los te laten. Een influencer moet de content op zijn manier, in zijn tone of voice kunnen brengen. Die creatieve insteek zorgt ervoor dat het werkt.

Waarvoor moeten ze oppassen?

De influencer wat durven ‘loslaten’, betekent niet dat er geen afspraken moet gemaakt worden. Zorg dat duidelijk is welke waarden moeten gecommuniceerd worden en regel ook de praktische zaken als timing, hoeveelheid posts… Check daarnaast op voorhand goed de professionaliteit van de influencers waarmee je wil werken. Wat hebben ze in het verleden gedaan? Kennen ze iets over jouw domein? Een mediamerk mag best streng zijn bij de selectie. Nu, het valt me op dat het niet zozeer fout loopt. Media zijn zelf zeer terughoudend. Dat is waarschijnlijk de belangrijkste learning.

Waarover zal u het op MAGnify hebben?

Ik zal me toespitsen op de kracht van influencermarketing voor media – en meer specifiek magazines – om hun merk te versterken. Ik put daarbij uit de inzichten die we kregen door een eigen onderzoek van de Arteveldehogeschool bij 1800 jongeren tussen 15 en 24, aangevuld met andere onderzoeken via literatuurstudie.

Hebt u ook een les voor adverteerders?

Die ligt in dezelfde lijn. Ook voor merken is de geloofwaardigheid van influencers van groot belang. En die geloofwaardigheid hangt nauw samen met ‘reclameboodschappen’ die influencers verspreiden. Volgens de laatste aanbevelingen van de Raad voor de Reclame moet bij elke post van influencers de hastag ‘#reclame’ vermeld worden. Uit de resultaten van de bevraging blijkt dat jongeren dit belangrijk vinden. Meer dan de helft (53%) vindt dit belangrijk. Bijna 3 op 4 vindt dit zelfs belangrijk tot heel belangrijk.

De studie kan u hier downloaden.

Meer over influencermarketing en magazines? Kom op 3 oktober naar MAGnify. Schrijf u in via MAGnify.be.