Jaarverslag De Persgroep: Online Services wordt derde pijler, stijging netto-winst en verhuis naar Antwerpen in september

FacebookTwitterLinkedIn

2018 was een jaar van grote veranderingen bij De Persgroep. Na de volledige acquisitie van Medialaan werd werk gemaakt van een geleidelijke integratie van het audiovisuele bedrijf, waardoor de groep in België een multimediale onderneming is geworden met televisie, radio, kranten, magazines en nieuwssites in portefeuille.

Eind 2018 werd ook Independer overgenomen, dat is Nederlands grootste vergelijkingsplatform voor verzekeringen en andere financiële producten. De afdeling Online Services die in 2019 meer dan 170 miljoen euro omzet zal maken, wordt dankzij deze transactie een nieuwe pijler van de groep, naast Publishing en Broadcasting.

Christian Van Thillo, CEO De Persgroep: “Enerzijds investeren we in de digitale ontwikkeling van onze nieuws- en entertainment-media en anderzijds bouwen we onze afdeling Online Services uit tot een nieuwe groeipoot. De overname van Medialaan en Independer zullen een substantiële bijdrage leveren tot het verwezenlijken van deze strategische doelstellingen. De uitdagingen in een razendsnel veranderende markt zijn enorm, maar we richten ons vooral op de groeikansen die de digitalisering ons biedt. Daar ligt de focus voor de volgende jaren en dat willen we combineren met het behalen van mooie rendementen waardoor we voldoende middelen genereren om onze strategie waar te maken”.

Publishing

De kranten, nieuwssites en tijdschriften van de groep kennen overal dezelfde evolutie: significante groei online en lichte achteruitgang in print. De lezersinkomsten daalden met 1,8%. Dit is het gevolg van een daling van de gedrukte oplages van ongeveer 5% en een sterke groei van digitale abonnementen, die echter aan een lagere prijs verkocht worden. De verwachting is dat deze evolutie zich zal doorzetten tijdens de komende jaren: licht dalende omzet, maar stabiele tot licht groeiende marges.

De advertentie-inkomsten uit publishing bleven stabiel, dankzij een sterke groei (+24%) van de digitale omzet.

Broadcasting

De marktaandelen van de televisie- en radiozenders evolueerden positief, maar de advertentiemarkt toonde een gemengd beeld met druk op de televisie-inkomsten en groei in radio. Groot aandachtspunt is de ontwikkeling van het aanbod van online video, een duidelijk groeisegment. De belangrijkste productlancering is het nieuwe videoplatform van Medialaan. Het wordt onder de naam VTM GO in de markt gezet en gaat binnenkort online.

De groep zou daarnaast in Vlaanderen graag met andere lokale zendergroepen een betalend video-on-demand-platform ontwikkelen, maar daar lijkt weinig animo voor te zijn. Er wordt nu gekeken naar mogelijkheden om op eigen kracht actief te worden in deze markt.

Online Services

De Persgroep exploiteert een breed portfolio van gespecialiseerde serviceplatformen die gebruikers helpen bij het maken van de juiste keuzes in domeinen zoals jobs, auto’s, verzekeringen, energie, consumentenelectronica, bouwen en verbouwen. Het gaat zowel over classifieds als over vergelijkingssites. De tak Online Services maakte vorig jaar voor het eerst 100 miljoen euro omzet. Vanaf begin 2019 worden de cijfers van Independer mee geconsolideerd en zal de afdeling meer dan 170 miljoen euro omzet maken.

Online Services wordt sinds kort apart aangestuurd, maar er is een intensieve samenwerking met de andere activiteiten van de groep. Zowel voor het aanjagen van de bezoekcijfers als voor marketingdoeleinden passen online services en media perfect bij elkaar.

Verhuis naar Antwerpen

Om meer snelheid te maken in de digitale transformatie, werd de managementstructuur recent aangepast. Zo werd er onder leiding van Erik Roddenhof een overkoepelende Belgisch-Nederlandse directie aangesteld die verantwoordelijk is voor het optimaal benutten van de synergievoordelen tussen beide landen. Ook de verhuis van de hoofdzetel naar Antwerpen die gepland is voor september 2019, is in de eerste plaats gericht op een optimale samenwerking tussen de verschillende vestigingen van de groep.

Gezonde groei

Wat betreft financiële cijfers lieten de omzet en de netto-winst alvast een mooie groei optekenen.

De geconsolideerde resultatenrekening van de groep laat een omzetstijging zien van 9%, naar bijna 1,6 miljard euro. De EBITDA groeide met 11% tot 241 miljoen euro. De winst voor belastingen bedroeg 174 miljoen, waarop de groep 47 miljoen euro (27%) vennootschapsbelastingen betaalde. De nettowinst kende een groei van 15% naar 126 miljoen euro.

De verbetering van het rendement is over de drie landen zichtbaar. Door de volledige overname van Medialaan steeg de EBITDA in België naar 95 miljoen euro. Ook in Nederland groeide dat cijfer met 7% tot 130 miljoen euro. In Denemarken ten slotte steeg de EBITDA significant naar 16 miljoen euro.