IPM verdedigt persvrijheid en lanceert campagne #komnietaandevrijheidvanmeningsuiting

FacebookTwitterLinkedIn

Op 23 mei nam Europa met verbijstering kennis van de kaping van een Ryanair-lijnvlucht die door de Wit-Russische autoriteiten gedwongen werd in Minsk te landen. Aan boord was de 26-jarige journalist en activist Roman Protassevitch.

François le Hodey, CEO van IPM Group en vicevoorzitter van de European Newspaper Publishers Association (ENPA): ‘Tijdens de ENPA-bestuursvergadering in Brussel op dinsdag 15 juni hebben Europa’s grootste persuitgevers gereageerd op deze ongekende daad van geweld tegen een journalist.” Tijdens de vergadering stuurde hij een e-mail naar het grafisch team van IPM Advertising met het verzoek een logo te bedenken met een vliegtuig en de slogan ‘Blijf van de vrijheid van meningsuiting af’.

ENPA heeft de krachten gebundeld met EMMA, dat Europese tijdschriften verenigt, om samen deze dubbele boodschap over te brengen: de persvrijheid verdedigen en de onmiddellijke vrijlating van deze jonge journalist eisen. Laurent Debraz is de grafisch ontwerper die de visual in één uur en in tien talen maakte. “In dit soort werk, moet je to the point komen en de aandacht trekken. Ik heb beeldspraak gebruikt die doet denken aan communistische propaganda, om dezelfde “wapens” als de daders van dit geweld te hanteren.”

Voor de typografie liet hij zich inspireren door woorden in wit en grijs, een concept dat werd gebruikt voor ‘Je suis Charlie’, een van de grootste acties ter verdediging van de persvrijheid van de afgelopen jaren. De aandachtige kijker merkt tot slot op dat de staart van het vliegtuig op een vogel met gespreide vleugels lijkt: een symbool van vrijheid.

Het logo is gepubliceerd in alle Europese kranten en tijdschriften. Helaas wordt de politiek tegenstander nog steeds vastgehouden door de Wit-Russische autoriteiten. Daarom gaat de campagne door op sociale media. Veel mensen, in heel Europa, hebben het logo geüpload om het op hun profiel te delen.