UMA Benchmark Digital Media Investments 2020: Binnen een sterk dalende markt groeit het marktaandeel van de online kanalen tot 28,1%

FacebookTwitterLinkedIn

De mediabureaus van de UMA, samen met de agentschappen AdSomeNoise, blue2purple, Pivott en nieuwe partner Ogilvy Social.Lab, hebben het driemaandelijkse rapport uitgebracht over de investeringen in digitale kanalen in 44 verschillende economische sectoren.

Belangrijke verduidelijking: als gevolg van wijzigingen in de perimeter en de granulariteit van de rapportering in de loop van het jaar komt deze benchmark voor 2020 niet overeen met de som van de driemaandelijkse verslagen.

Er zijn zeer duidelijke verschillen tussen de productcategorieën op het niveau van hun online investeringen. De 5 sectoren die het meest hebben geïnvesteerd in digitale kanalen, samen goed voor 59% van de online investeringen, zijn:

Hieronder vermelden we nog de marktaandelen van de verschillende numerieke kanalen die samen het marktsegment ‘Digital’ vormen: ‘Display’ zit net onder 30% van de investeringen, ‘Social’ staat op de tweede plaats, voor ‘Video’ dat in de loop van 2020 het meest gegroeid is.

Mediabureaus van de UMA en hun filialen die bijdragen tot de UMA Benchmark Digital Investments:

  • Dentsu (Isobar, Carat, Vizeum, Posterscope, iProspect)
  • GroupM (Mindshare, Wavemaker, Maxus, Kinetic, Team l’Oréal)
  • Mediabrands (Initiative, UM, Reprise, Rapport)
  • OmnicomMediaGroup (OMD, PHD Media, Semetis)
  • Publicis Groupe (Zenith, Blue449)
  • Serviceplan (Mediaplus, Mediascale)
  • Space
  • Havas Media
  • Zigt

Partner agentschappen in de samenstelling van dit rapport:

  • AdSomeNoise
  • blue2purple
  • Ogilvy Social.Lab
  • Pivott

Het bovenstaande rapport is gebaseerd op declaraties van netto media-investeringen, exclusief technische kosten en vergoedingen. Elk bureau vulde een tabel in met de 44 sectoren die door de Commissie van Deskundigen van de UMA zijn gedefinieerd op basis van de Nielsen Media Data Bank, met opgave van de totale investeringen van de adverteerders en merken die bij deze sectoren betrokken zijn voor 5 verschillende digitale kanalen: Social, SEA, Display, Video en Other.