Voor de editie 2009 van de ad-hocstudie over het mediagebruik en de productgewoonten van kaderleden in België werd dezelfde methodologie gehanteerd als bij het vorige onderzoek in 2007. Wel werd het studieterrein (opnieuw) uitgebreid met andere perscategorieën, meer audiovisuele titels en een pak informatie over het internetgebruik van kaderleden (inclusief bezoeken aan individuele sites). En dan zijn er nog de gegevens over het gedrag… Belangrijkste vaststelling: het internet kent en sterke opmars in het leven van de Belgische kaderleden een kanaal dat weinig overlapt met de papieren media. En deze laatste lijken trouwens nog altijd hun beste niveau niet te halen.
In een notendop:
De editie 2009 van de Kaderledenstudie hanteert grotendeels dezelfde methodologie als die van 2007
maar bevat wel een pak extra informatie (onder meer over het bereik van de krantenbijlagen en het bereik laatste periode van websites).
Over het internet gesproken : dit medium kent een sterke opmars bij de kaderleden.
Ondanks de uitgebreide informatie over andere media (vooral internet, radio en tot op zekere hoogte televisie) kan de studie alleen gebruikt worden voor mediaplanning voor de persbladen.
Hoewel de leescijfers voor de dagbladpers er op vooruitgegaan zijn tegenover 2007, zien tal van individuele titels hun bereik dalen, zowel bij de pers als bij de audiovisuele media.