Space Essentials – Belgen bezitten per persoon bijna 4 schermen… en maken er gretig gebruik van

FacebookTwitterLinkedIn
Space

3,8: dat is het gemiddelde aantal « video-enabled » schermen waarover de volwassen bevolking beschikt op het einde van 2015 als de televisieschermen, smartphones, tabletten en computers binnen de Belgische gezinnen in rekening gebracht worden. De stijging van het aantal beschikbare schermen loopt gelijk met de jaarlijkse stijging van het kijken naar televisieprogramma`s op mobiele dragers: in 2015 keken 22% minstens sporadisch naar televisie op een “ander scherm”.

 

In het kort:

• In de tweede helft van 2015, heeft het aantal toestellen waarmee de Belgen videocontent kunnen afspelen, een stevige groei gekend …

• … en de het kijkgedrag op deze nieuwe schermen – computers, smartphones en tabletten- is ook toegenomen, zonder evenwel dominant te worden, verre van.

• Dit fenomeen is zeer merkbaar bij bepaalde doelgroepen: jongeren, actieve bevolking, bevoorrechte sociale groepen, gezinnen met kinderen, … niet toevallig de doelgroepen die verhoudingsgewijs minder naar de vertrouwde televisie kijken!

• De laatste metingen bevestigen dat de consumptie van tv en video op “andere schermen” nog steeds marginaal is (7% van de totale televisieconsumptie in 2015), maar de gegevens vertonen ook een belangrijke stijging.

• Vandaar de nood om te anticiperen met een « total video audience measurement » dat het zou mogelijk maken om het totale kijkgedrag integraal te meten voor alle dragers en zo mogelijk voor alle types van content. Zulke meting mag eigenlijk niet meer te lang uitblijven als men in de nabije toekomst alle mediagedragingen in kaart wil brengen.