SMI Barometer: Instagram is populairst en gebruik influencer marketing stijgt

FacebookTwitterLinkedIn

Arteveldehogeschool en Comeos brengen met de Sociale Media & Influencer (of SMI) Barometer jaarlijks de adoptie, het gebruik en de evaluatie van sociale media en influencer marketing door Belgische jongeren in kaart. De SMI Barometer is een praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek binnen het departement Communicatie, Media en Design van Arteveldehogeschool.

Met dit onderzoek wil men een antwoord bieden op de vraag: ‘Hoe kunnen Belgische (retail)merken hun impact via sociale media en influencer marketing verhogen bij Belgische jongeren van 16 tot en met 24 jaar?

Enkele bevindingen

  • Instagram blijkt het populairst, terwijl TikTok groeit: 83% van de jongeren kijkt (minstens) dagelijks naar Instagram, gevolgd door YouTube (70%), Snapchat (66%), TikTok (63%) en Facebook (59%).
  • Short-form vs long-form video: Jongeren verkiezen bewegende beelden en korte video’s, type stories. YouTube is het meest verspreide sociale mediakanaal, met 95% van de jongeren dat het minstens maandelijks gebruikt.
  • Rol van influencers blijft stijgen: 87% van de Belgische jongeren volgt influencers op sociale media, vooral op Instagram, gevolgd door YouTube en TikTok.
  • Authenticiteit cruciaal bij influencers: Jongeren beseffen dat influencers commerciële motieven hebben. Ze appreciëren authenticiteit en selectiviteit in influencer marketing.
  • Podcasts veelbelovend voor merken: 56% van de Belgische jongeren luistert naar podcasts. Van de groep die minstens wekelijks luistert, gelooft 30% dat het goed is voor merken om samen te werken met bestaande podcastproducties.

Download het volledige rapport hier.