Op de achtergrond: de wereldwijde hit van de Buggles. Ja? Ben je mee? Dan buigen we ons nu over de tweede publicatie van het overzicht van de ‘totale audio’ consumptie in België, bij de bevolking tussen 12 en 74 jaar. Het biedt ons de kans te kijken hoe de verschillende bestudeerde zenders geëvolueerd zijn tussen het laatste kwartaal van 2021 en ongeveer dezelfde periode een jaar later.
Over het algemeen bedraagt de audio consumptieduur ongeveer 5 uur per dag, iets meer voor Nederlandstaligen en ongeveer 20 minuten minder voor Franstaligen. Tegenover een jaar eerder vertoont het noorden een lichte daling, het zuiden wordt gekenmerkt door een lichte stijging, maar geen drastische verschillen wat de tijdsduur betreft.
De vereniging maradio.be wijst erop dat de radioconsumptie via DAB toeneemt: dat aandeel is met 19% gestegen bij de Franstaligen en met 32% bij de Nederlandstaligen. DAB-radio blijft echter live radio. Die is nog steeds goed voor het leeuwendeel van de audioconsumptie: 70% van de totale consumptietijd in Vlaanderen en net geen 60% aan Franstalige zijde, met analoge modus (FM dus) nog steeds in pole position.
Audiostreaming is het tweede meest geconsumeerde kanaal bij de Franstaligen, met een sterke stijging (+32%) tussen de twee onderzoeksgolven. In het noorden van het land, waar de groei relatief bescheiden is (+7%), komt het op de derde plaats, net na DAB.
De sterkste groei is voor de podcasts: die verdubbelen hun volumeaandeel in het noorden en groeien met 33% in het zuiden. Maar het valt niet te ontkennen dat de cijfers bescheiden blijven. Dat geldt ook voor time-shifted radio, een andere luistermodaliteit op aanvraag. Terwijl video almaar meer op niet-lineaire wijze geconsumeerd wordt, blijft audio stevig verankerd in de live-omgeving. Nu we het toch over video hebben, willen we nog even preciseren dat het aandeel van muziek geconsumeerd via platformen zoals Youtube afneemt in het audiomenu van de Belgen. “Video didn’t kill a radiostar at all”, zo blijkt.
Redactie: MM.