Seen from Space: Digital audio, een kans voor reclame?

FacebookTwitterLinkedIn

Soundtrack: ‘Le stream, c’est chic…’ Naast de kracht van radio en in livestreams, groeit audiostreaming uit tot een onweerstaanbare kracht in de audioconsumptie in België. Werd in 2021 nog 14,5% van de tijd besteed aan audiostreaming, dan is dat percentage nu gestegen tot 16,7%: een minuut op zes dus. Eén minuut op drie zelfs bij jongeren onder de 25 jaar. Dit alles volgens de laatste editie van de CIM Audio Time studie.

Op het eerste gezicht is audiostreaming dus een gouden kans voor reclame. Vooral voor Spotify, dat het audiostreaminglandschap domineert: 3/4 van de digitale audioluistertijd in Vlaanderen en meer dan 60% bij Franstaligen gaat naar het Zweedse bedrijf. Ook tussen de twee Audio Time edities heeft Spotify goede vooruitgang geboekt.

Maar de studie vraagt haar 4.000 respondenten ook of ze al dan niet betalen voor hun digitale audioconsumptie. En daar wordt het verschil duidelijk tussen “sellable audience”, d.w.z. het deel van het bereik dat te gelde kan worden gemaakt voor reclamedoeleinden, en het bereik in het algemeen. Bij Spotify zegt volgens de respondenten meer dan 60% van de luisteraars premium-klanten te zijn. Slechts iets meer dan één op de drie kiest met andere woorden voor de optie met reclame.

En dat is nog niet alles: de luistertijd is veel langer bij de premium luisteraars: we hebben het over verschillen van 80 tot meer dan 100%… Als we naar het hele audiostreaminglandschap kijken, is de verdeling tussen de soorten toegang (betaald versus gratis) iets evenwichtiger, dichter bij 50/50, maar ook daar is de consumptietijd van betaalde luisteraars duidelijk hoger.

Kortom, het te commercialiseren bereik op de advertentiemarkt is beperkt in verhouding tot het totaal, en moeilijker effectief te bereiken. En wat de gebruikersprofielen betreft: 70% van de Spotify premium klanten komt uit de hogere sociale groepen, en 69% is jonger dan 25 jaar. Kortom, digitale audio is een kans, maar het is alleen ‘chic’ voor een deel van het bereik.

Redactie: MM.